چمدان: نرخ ارز در حال سقوط است و برخی از دلالان احتمال می‌دهند نرخ دلار طی روزهای آینده به ۸ هزار تومان برسد. امروز بازار آزاد ارز بسیار شلوغ بود و مردم برای فروش ارزهای خود به بازار هجوم آورده‌اند و نرخ خرید دلار در بین دلالان رقمی بین ۱۰ تا ۱۱ هزار تومان است.

همچنین دلالان، دلار را به قیمت ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان می‌فروشند که بر خلاف هفته گذشته اختلاف چشمگیری بین قیمت خرید و فروش آن به چشم می‌خورد و دلالان، این اختلاف قیمت را به دلیل روند کاهشی نرخ ارز اعلام می‌کنند.

یورو در بازار آزاد بین دلالان از ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۱۵۰۰۰ تومان خریداری می‌شود در حالی که نرخ فروش این ارز در بازار آزاد ۱۶ هزار تا ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان متغیر است. بیشتر دلالان معتقدند نرخ ارز در روزهای آینده نیز کاهشی خواهد بود و حتی ممکن است تا ۸۰۰۰ تومان نیز برسد.

تقریبا تمامی صرافی‌ها در بازار شلوغ امروز تابلوی نرخ ارز خود را برداشته‌اند و در صرافی‌ها دلار و یورو خرید و فروش نمی‌شود و به این ترتیب مردم در حال فروش ارزهای خود به دلالان بازار ارز هستند.

بازار پرنوسان ارز در این روزها قابل پیش‌بینی نیست و به همین دلیل تفاوت میان قیمت خرید و فروش در بین دلالان بازار ارز تفاوت زیادی دارد. حتی دلالان نیز برای خرید و فروش، نرخ‌های متفاوت با فاصله زیادی را اعلام می‌کنند و عمدتا با فروشنده‌ها و خریداران راه می‌آیند.

[related-post id="183644"]

[caption id="attachment_156770" align="aligncenter" width="913"] پیگیری‌های چمدان حاکی است که با کاهش نرخ ارز در بازار آزاد، ارز مسافرتی نیز کاهش قیمت محسوسی داشته و امروز هر یورو مسافرتی به قیمت 12 هزار و 800 تومان در حال فروش است.[/caption]

 

سرنوشت ارز مسافرتی ؛ یوروی مسافرتی هم کاهش پیدا کرد

پیگیری‌های چمدان حاکی است که با کاهش نرخ ارز در بازار آزاد، ارز مسافرتی نیز کاهش قیمت محسوسی داشته و امروز هر یورو مسافرتی به قیمت 12 هزار و 800 تومان در حال فروش است.

همچنین شواهد و اعلام بانک‌ها از فروکش کردن موج خرید ارز مسافرتی از بانک حکایت دارد. پیش از این هر یورو مسافرتی تا 18 هزار تومان نیز قیمت گذاری شده بود.

متقاضیان برای خرید ارز مسافرتی باید بلیت، گذرنامه و روادید (برای کشورهایی که نیاز به ویزا دارند) را به بانک یا صرافی ارائه کند. هر مسافر فقط یک بار در سال می‌تواند از شعب بانک ارز مسافرتی دریافت کرده و سقف آن برای کشورها متفاوت است؛ به گونه‌ای که برای کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع حداکثر ۵۰۰ یورو و برای سایر کشورها تا ۱۰۰۰ یورو به مسافر پرداخت خواهد شد.

عملیات فروش ارز مسافرتی در شعب میرداماد، اسکان، مرکزی، بازار، امام حسین، هفتم تیر، استاد معین و کاشف انجام می‌شود.

[related-post id="182694"]

شعب بانکی دلار را چند می‌خرند ؛ چند می‌فروشند؟ | ارز مسافرتی از رونق می‌افتد؟

بانک مرکزی با صدور بخشنامه‌ای اعلام کرده که بانک‌ها نیز می‌توانند ارز مردم را خریداری کنند. بر این اساس، تمامی بانک‌ها مجاز به عملیات ارزی، مجاز شده‌اند تا نسبت به خرید ارز از مردم اقدام کنند.

در اطلاعیه بانک مرکزی با اشاره به تمایل مردم به فروش ارزهای خود و امتناع دلالان ارز و برخی از صرافی‌ها برای خرید ارز از مردم خواسته شده با مراجعه به شعب ارزی بانک‌های دارای مجوز عملیات ارزی، نسبت به فروش ارزهای خود به قیمت اعلامی اقدام کنند.

بر این اساس شعب بانکی هر دلار را از مردم ۱۰۵۰۰ تومان خریداری کرده و بابت مصارف خدماتی مطابق با دستورالعمل‌های پیشین، ۱۱۲۰۰ تومان می‌فروشند.

[related-post id="182267"]

آخرین تغییرات ارزش لیر نسبت به ریال ؛ رونق به سفرهای ترکیه باز می‌گردد؟

با کاهش قیمت دلار در بازار ایران، قیمت هر لیر ترکیه به 2 هزار تومان رسید. با وجود کاهش ارزش لیر در برابر دلار طی ماه‌های گذشته، ارزش این ارز در برابر ریال افزایش داشته است.

کمتر از 8 ماه پیش هر لیر ترکیه در حدود 1100 تومان ارزش داشت اما با سقوط ارزش ریال، لیر ترکیه حتی به قیمت 3 هزار تومان در بازار تهران نیز رسید. قیمت لیر به دلیل علاقه گردشگران ایرانی برای سفر به ترکیه همواره مورد توجه بوده است. طی ماه‌های گذشته با افزایش قیمت این ارز و گران شدن بلیت هواپیما از سفر ایرانی‌ها به ترکیه کاسته شده بود. گزارش‌های منابع ترکیه حاکی از آن است که با کاهش ارزش لیر در برابر دلار گردشگران اروپایی جایگزین گردشگران انبوه ایرانی شده‌اند.

با کاهش قیمت لیر و کاهش قیمت پروازها به ترکیه و در صورت ثبات قیمت‌ها در این محدوده احتمال بازگشت رونق سفر به ترکیه وجود دارد. پیش از این در زمان ارائه ارز مسافرتی به قیمت دولتی سفر به ترکیه نیز رونق داشت اما در دو ماه اخیر افزایش چند جانبه قیمت‌ها از میل سفر به ترکیه کاسته است.

[related-post id="183445"]

آحرین تحولات قیمت بلیت هواپیما 

نوسانات قیمت ارز مدتی است که دامن قیمت بلیت هواپیما را نیز گرفته است. با قطع پرداخت ارز دولتی به قیمت 4200 تومان به ایرلاین‌ها، قیمت پروازها افزایش چشمیگری داشته است. این اتفاق همزمان با پیک سفرهای خارجی افتاد و تاثیر زیادی در افزایش قیمت‌ها داشت. به طوری که مقاصد معروف ایرانی‌ها با افزایش 3 تا 4 برابری قیمت مواجه شدند. با این وجود با فروکش کردن تب سفرهای تابستانی قیمت پروازهای خارجی در مقاصد معروف ایرانی‌ها کاهش پیدا کرده است.

ترکیه با وجود افزایش نرخ ارز همچنان یکی از محبوب‌ترین مقاصد ایرانی‌هاست. پروازها به مقصد استانبول با پایان فصل تابستان مانند هر سال کاهش قیمت داشته و نرخ‌های متعادل‌تری پیدا کرده است.

[caption id="attachment_183580" align="aligncenter" width="693"] حداقل قیمت‌ پرواز به استانبول [/caption]

 

تفلیس به عنوان مقصد دیگر مورد علاقه ایرانی‌ها نیز شرایطی مشابه استانبول را دارد و قیمت آن کاهشی شده است.

[caption id="attachment_183581" align="aligncenter" width="681"] حداقل قیمت‌ پرواز به تفلیس [/caption]

 

[caption id="attachment_183582" align="aligncenter" width="689"] حداقل قیمت‌ پرواز به نجف [/caption]

با این وجود به نظر می‌رسد حجم مسافر و تقاضا نسبت مستقیم با کاهش قیمت داشته است. ایروان همچنان پروازهای گرانی دارد.


[caption id="attachment_183583" align="aligncenter" width="677"] حداقل قیمت‌ پرواز به ایروان [/caption]

با این وجود با خروج برخی ایرلاین‌های خارجی از بازار ایران، قیمت پرواز به به مقاصد اروپایی و مقاصد دورتر همچنان با نرخ‌های بسیار بالایی روی سایت‌های خرید و فروش قرار می‌گیرند. صربستان یکی از مقاصد نو برای ایرانی‌هاست که به دلیل لغو ویزا مورد توجه قرار گرفته است. با این وجود پرواز این کشور برخلاف کشورهایی مانند ترکیه و گرجستان همچنان افزایش 2 برابری نسب به قبل را نشان می‌دهد.

[caption id="attachment_183579" align="aligncenter" width="686"] حداقل قیمت پرواز به بلگراد[/caption]

از سوی دیگر در حالی که نرخ ارز در بازار با کاهش شدید روبرو شده به نظر می‌رسد این کاهش فعلا تاثیری در قیمت بلیت هواپیما نخواهد داشت و قیمت تامین ارز دولتی وضعیت قیمت پروازها را مشخص خواهد کرد.

[related-post id="181785"]
کد خبر 183716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =