تحریم‌ها تاثیری بر مبادلات بین‌المللی موزه‌ای ندارد | چگونگی اداره موزه درنتس هلند

چمدان: هارولد روی توپان رییس موزه درنتس هلند در نشست رسانه‌ای نمایشگاه « باستانی و هنر سرزمین هلند به روایت موزه درنتس» که از ۱۰ مهرماه تا ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ در موزه ملی برگزار می شود در پاسخ به پرسش خبرنگار چمدان مبنی بر این که بودجه این موزه در هلند چقدر است و آیا کمک دولتی هم مشمول آن می‌شود؟ گفت: موزه درنتس به صورت هیات امنایی اداره می شود دبیر و رییس و خزانه دار دارد و این هیات امنا همه امور را رصد و کنترل می کند و چهار بار در سال تشکیل جلسه می دهد و نیمی از بودجه را هم از یارانه دولتی تامین می‌کند.

همچنین کرنلیز بیل از استانداری درنته و عضو هیات امنای موزه توضیح داد: دولت در سال حدود ۵ میلیون یورو به این موزه کمک می کند.

توپان در ادامه در پاسخ به این که چرا موزه ملی را برای انتخاب اشیا و نمایش آنها در هلند انتخاب کرد، گفت:

یک سال پیش در بن آلمان نمایشگاهی از آثار ایران و موزه ملی برگزار شد که من تحت تاثیر این نمایشگاه قرار گرفتم و پیگیر شدم تا تعاملی بین موزه درنتس و موزه ملی بوجود آید. و امروز خوشحالم که نمایشگاهی از آثار ابرانی در هلند و متقابلا نمایشگاهی از آثار هلندی در ایران برپاست.

همچنین خبرنگار چمدان از محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کل کشور و محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌ها درباره تحریم های اخیر و این که آیا این تحریم ها بر روی برگزاری نمایشگاه آثار ایرانی در کشورهای دیگر و بالعکس تاثیر دارد یا خطراتی همچون ضبط آثار را به دنبال خواهد داشت پرسشی را مطرح کرد.

طالبیان در این باره گفت: ما تا الان با این مشکل مواجه نشدیم که به دلیل تحریم ها تقاضا نداشته باشم .هم اکنون سفرای سنگاپور، ژاپن، کره، اسپانیا تقاضای برگزاری نمایشگاه دو جانبه دارند و ما تغییری احساس نکردیم. در حوره فرهنگی خوشبختانه تحریم ها تاثیری نداشته است.

وی افزود: ما حتی در خواست برگزاری نمایشگاه دائمی از سوی کشور کره جنوبی داشتیم.

معاون میراث فرهنگی توضیح داد: ما در همین فضای تحریم سردیس هخامنشی را دریافت کردیم . و بحث رجوع آثار دیگری هم مطرح است که تا پایان بحث حقوقی نمی توان اطلاع رسانی کرد. جالب این که در حوزه فرهنگی همکاری های بین المللی خیلی خوب پیش می رود. و این بیانگر آن است افراد فرهنگی در دنیا همگی مدافع حفظ فرهنگ‌ها و تاریخ ها هستند.

وی تصریح کرد: فرهنگ ورای سیاست است. سیاست پیچیدگی های خاص خود را دارد اما فرهنگ نزدیکی ملت ها را به همراه دارد و حامل پیام صلح و دوستی است.

کارگر هم در این خصوص به خبرنگار چمدان اظهار کرد: این تحریمها، تحریمهای جهانی و سازمان ملل نیست و بنابراین تصمیمی که یک کشور گرفته و همه کشورها را در بر نمی گیرد . از سوی دیگر این تحریم‌ها اقتصادی است و حوزه فرهنگ را شامل نمی‌شود. حتی تحریمهای آمریکا هم حوزه فرهنگ را در بر نمی‌گیرد.

وی افزود: همچنین آثار موزه ای نمایشگاهی همگی مصونیت حقوقی و دیپلماسی دارند. و بالاترین مقام هر کشور هنگام برگزاری نمایشگاه در کشورش نامه ای می نویسد که اثار مهمان در نمایشگاه از هر حیث مصونیت دارد.
کد خبر 183685

برچسب‌ها