چرا سفر خارجی گران شد اما گردشگری داخلی رونق نگرفت؟ | محدودیت‌ها را کم کنیم | مقایسه هتل 5 ستاره ایران با سه ستاره استانبول

«مصطفی عمادزاده» دکتری اقتصاد و مدیر گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه شیخ بهایی در گفت‌و گو با خبرنگار چمدان در ارتباط با رونق نگرفتن گردشگری داخلی پس از افزایش قیمت سفرهای خارجی گفت: قاعدتا زمانی که سفر خارجی گران می‌شود باید سفر داخلی افزایش پیدا کند اما چند مساله سبب شد که این اتفاق در در مدت اخیر در ایران رخ ندهد.

وی ادامه داد: ابتدا اینکه باید توجه داشته‌ باشیم که قیمت برخی سفر‌های خارجی تنها کمی از سفر داخلی بیشتر بود برای نمونه هزینه سفر به ترکیه کمی بیشتر از سفر به مشهد در می‌آمد بنابراین گردشگران از آنجا که در سفر به ترکیه امکان تجربه یک دنیای جدید، دریافت خدمات با کیفیت‌تر از هتل‌ها، خرید و تفریحاتی مانند کنسرت وجود دارند، سفر ترکیه را جایگزین سفر داخلی می‌کردند.

عمادزاده افزود: اکنون نیز با نوسانات ارزی قیمت سفر به ترکیه به اندازه‌ای که قیمت ارز بالا رفته، افزایش نیافته‌ است چرا که مسولان گردشگری این کشور بسیار باهوش و انعطاف پذیر هستند و بسته‌های سفر را به گونه‌ای چیده‌اند که همچنان گردشگران ایرانی را داشته باشند.

مدیرگروه جهانگردی دانشگاه شیخ بهایی توضیح داد: از سوی دیگر همزمان با افزایش قیمت ارز، هزینه گردشگری داخلی افزایش قیمت پیدا کرد و بالا رفتن قیمت بلیت هواپیما،غذا و ... سبب شد قیمت گردشگری داخلی هم افزایش پیدا کند.
ما نتوانسته ایم رویداد، کنسرت  و یا تفریحی برای گردشگران در داخل ایران ایجاد کنیم. روزها و شب‌های گردشگران در بسیاری از مقاصد گردشگری در کشور خالی است

او با تاکید بر آماده نبودن پتانسیل‌های گردشگری داخلی و زیرساخت‌ها در کشور گفت: علاوه بر اینکه کیفیت هتل و دیگر خدمات به اندازه دیگر کشورها نیست و مثلا کیفیت یک هتل 5 ستاره در ایران به اندازه یک هتل 3 ستاره در استانبول است، تفریحی هم برای گردشگران در نظر گرفته نشده‌ است.

عمادزاده اظهار کرد: ما نتوانسته‌ایم رویداد، کنسرت و یا تفریحی برای گردشگران در داخل ایران ایجاد کنیم و روزها و شب‌های گردشگران در بسیاری از مقاصد گردشگری در کشور خالی است.

این استاد دانشگاه افزود: این تفریح‌ها لزوما غیرمجاز نیستند و اگر خواستار رونق گردشگری هستیم نباید خیلی سخت بگیریم و محدودیت‌های زیادی برای گردشگران ایجاد کنیم.

او در ارتباط با تاثیر تعطیلات زمستانی بر گردشگری داخلی اظهار کرد: در نوروز بر اساس آمار 20 میلیون نفر شب سفر ثبت شده است که نشان از پتانسیل بسیار بالای گردشگری داخلی دارد، اگر پیک سفر به غیر از نیمه اول فروردین و نیمه دوم شهریور به دیگر روزها تغییر کند قطعا شاهد آسیب‌های کمتری در حوزه راه، خدمات و جاذبه‌های گردشگری خواهیم بود.

[related-post id="182192"]
کد خبر 183676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =