چمدان: تابستان گذشته، زمانی‌که چهار کشور بحرین، مصر، عربستان سعودی و امارات متحده‌عربی بایکوت سیاسی و اقتصادی قطر را اعلام کردند امیدوار بودند که این رفتار سبب شود که دولت این کشور درخصوص تعطیلی شبکه تلویزیونی الجزیره و قطع روابط با ایران و ترکیه رفتارش را تغییر دهد.

اما کارها آن‌طور که این کوارتت عربی انتظار داشت پیش نرفت و قطر با وجود ممنوعیت‌هایی که چهار همسایه‌اش اعمال کردند، با سایر کشورهای جهان پیوندهای تجاری جدیدی ایجاد کرد.



این مقاومت و مبارزه دوحه به نتیجه غیرمنتظره‌ای منجر شد؛ قطر به یکی از بازترین کشورهای جهان برای بازدید گردشگران تبدیل شد. بلافاصله پس‌ از بایکوت، قطر اصلاحاتی را برای قوانین صدور روادید آغاز کرد و تعداد کشورهایی را که می‌توانند بدون ویزا به این کشور وارد شوند و همچنین مدت زمان روادید عبور را برای مسافرانی که از پروازهای قطر ایرویز برای سفر به نقاط مختلف دنیا استفاده می‌کنند افزایش داد.

این تغییرات تلاشی برای پرکردن صندلی‌های ناوگان هوایی قطر ایرویز بود و به مسافران اطمینان می‌داد که می‌توانند از فرودگاه جدید بزرگ این کشور یعنی فرودگاه بین‌المللی حمد در دوحه که از سال 2014 در فعالیت است به‌ راحتی استفاده کنند؛ با این اقدامات، قطر اکنون به آسان‌ترین کشور منطقه برای بازدید تبدیل شده است.
بلافاصله پس‌از بایکوت اعمال‌شده از سوی چهار کشور عربی بحرین، مصر، عربستان سعودی و امارات متحده‌عربی، قطر اصلاحاتی را برای قوانین صدور روادید آغاز کرد و تعداد کشورهایی را که می‌توانند بدون ویزا به این کشور وارد شوند و همچنین مدت زمان روادید عبور را برای مسافرانی که از پروازهای قطر ایرویز برای سفر به نقاط مختلف دنیا استفاده می‌کنند افزایش داد

نتایج تازه‌ترین «گزارش آزادی روادید» که از سوی سازمان جهانی گردشگری ملل متحد منتشر شده است نشان می‌دهد که قطر اکنون در رتبه هشتم بازترین کشورهای جهان و رتبه اول در خاورمیانه از نظر سهولت روادید قرار دارد. این درحالی‌ است که تا سال 2014 این کشور در رتبه 177 ایستاده بود. خاورمیانه در سطح جهانی، بسته‌ترین منطقه جهان برای سفر است و روادید از ملزومات اصلی بازدیدکنندگان به کشورهای این منطقه به‌شمار می‌رود.

گردشگران هندی به‌ دلیل گشاده‌رویی قطر با رشد سالانه 18 درصدی مواجه شده‌اند که این رقم برای گردشگران چینی 43 درصد و برای گردشگران روسی با رشد خیره‌کننده 366 درصد بوده است.

با وجود این، تصویر وسیع‌تری از وضعیت گردشگری قطر نشان می‌دهد که این کشور هنوز درحال تلاش و مبارزه در این صنعت است. به‌طوری‌که براساس داده‌های سازمان گردشگری قطر، مجموع تعداد بازدیدکنندگان از این کشور در نیمه نخست سال 2018 با یک‌سوم کاهش نسبت به دوره مشابه سال 2017 از 1.46 میلیون نفر به 945 هزار نفر رسیده است. بیشتر این افت، حاصل سفر نکردن همسایگان به این کشور است. این داده‌ها نشان می‌دهد که تعداد ورودی‌ها از سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به قطر با 84 درصد کاهش فقط به بیش‌ از 100 هزار نفر رسیده است. بازدیدکنندگان سایر کشورهای عربی هم با 45 درصد کاهش به‌ حدود 63درصد رسیده است.
به‌دلیل گشاده‌رویی قطر، گردشگران هندی به این کشور با رشد سالانه 18 درصدی مواجه شده‌اند که این رقم برای گردشگران چینی 43درصد و برای گردشگران روسی با رشد خیره‌کننده 366 درصد بوده است

اما صنعت گردشگری قطر تنها نتیجه بایکوت کوآرتت عربی نیست. به‌طوری‌که، خود این کشورها هم از تحریم متضرر شده‌اند؛ تازه‌ترین گزارش مالی شرکت هواپیمایی امارات نشان می‌دهد که در 12 ماه منتهی به مارس 2018، تعداد پروازهایی که از دو فرودگاه مهم دبی مدیریت شده‌اند 4 هزار و 658 پرواز کمتر از دوره مشابه سال گذشته بوده است که علت اصلی آن، پایان‌ یافتن پروازهای میان دبی و قطر است.

[related-post id="37152"]

[related-post id="40160"]

[related-post id="36302"]
کد خبر 183422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =