به گزارش چمدان، در نشست رسانه‌ای همایش ملی توسعه پایدار که روز یکشنبه 8 مهرماه در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار شد، محمد سعید ایزدی گفت: عملکرد اشتباه دستگاه‌های دولتی در گذشته سبب شده تا مردم و حتی خود این دستگاه ها نسبت به هم بی اعتماد باشند و باید از راه گفت و گو این بی اعتمادی را کاهش داد.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی افزود: یکی از آسیب‌های بزرگ جامعه ما فساد در ارکان بوروکراتیک و عملیاتی است که تا عمق آن نفوذ کرده و مانع تحقق برنامه‌ها شده است و رسانه‌ها نباید در برخورد با آن کوچک‌ترین مماشاتی به خرج دهند.

ایزدی با بیان این که حاشیه سازی چه در فضای مجازی و چه واقعی سومین مانع است که مقابل پیشرفت ماست ، افزود: ما باید از حاشیه‌سازی دوری کنیم چون در فضای مجازی و واقعی با حاشیه‌سازی‌هایی که بار سیاسی دارند روبروئیم، در حالی که مباحث میراث فرهنگی بسیار تخصصی هستند.

وی گفت: شهرداری که به خود اجازه می‌دهد تا بگوید به دلیل نادیده گرفتن میراث در انجام پروژه ها از من گلایه نکنید سهمش از میراث فرهنگی در حد میراث کالبدی است و از مفهوم اصلی و درست میراث شهری غافل است .
معاون معماری و شهرسازی وزارت راه مسکن و شهرسازی با بیان این که میراث کالبدی شهر توجه به میراث نامملوس آن است، تصریح کرد: امروز رویدادهای هر شهر مولفه‌های آن شهر محسوب می‌شوند و باغات آن باید حفاظت شوند بنابراین در توجه به میراث شهری به تفاوت نگاه احتیاج داریم.

او با اشاره به این که نسبت به این میراث راه بی توجه هستیم، افزود: ایستگاه‌ها و خطوط راه آهن خود یک میراث بزرگ محسوب می‌شوند. اسلکه ها، شهربندرهای تاریخی، فرودگاه‌های تاریخی، کاروان سراها و بالن خانه ها هم بخش‌هایی از میراث شهری ما هستند.

ایزدی با بیان آن که مسئولان باید بدانند مخالفت میراث فرهنگی با توسعه برخی از پروژه ها دلیل سیاسی ندارد بلکه از نگاهی تخصصی نشات می‌گیرد، گفت: ما پیش‌ترتوسعه را با گسترش فیزیکی اشتباه می گرفتیم اما امروزه دریافتم که توسعه یک مفهوم کیفی است . وقتی از حفاظت صبحت می کنیم منظور نگاه داشتن صرف نیست بلکه مفهوم امروز حفاظت، مدیریت تغییر است؛ این یک مفهوم نو است که تلاش می کند ضمن پاسداشت داشته ها فرایند تغییر را مدیریت کنیم .

وی گفت:تقابل های میان دستگاه‌ها با میراث فرهنگی در امر حفاظت در برخی دستگاه‌ها جای خود را به توافق داده که این مساله کم نظیر است. به طور مثال وزارت راه تاکنون به این اندازه با میراث فرهنگی هماهنگ نبوده است .

او در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه در این سال‌ها تا چه اندازه موفق شده‌اند مدیران راه و شهرسازی را در خصوص اهمیت میراث فرهنگی مجاب کنند، گفت: دفاعی از وضعیت فعلی نمی‌کنم اما در آغاز راه برای تغییر هستیم و به نظر می‌رسد راهِ درازی پیش رو داشته باشیم چون فرهنگی نادرست در خصوص حفاظت، میراث فرهنگی در بین مدیران شهری و دستگاه‌ها و بخش‌های محلی وجود دارد. امیدواریم بتوانیم شرایط را برای تغییر نگاه ایجاد کنیم.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه مسکن و شهرسازی اظهار کرد: در این مدت دو مصوبه را به استان‌ها ابلاغ کردیم، یکی از این مصوبات نسبت به این قضیه تاکید داشت که حتی اگر طرح تفصیلی داشته باشند و این طرح منجر به تخریب میراث شود باید جلوی آن گرفته شود. در عین حال آیین‌نامه کمیته حفاظت از میراث فرهنگی که ذیل شورای امنیت مصوب شده بود به استان‌ها ابلاغ شد.

او اظهار امیدواری کرد: در سطح کشور شهردارانی از جنس شهرستان «نظنز» و شهر «کنگ» سر کار بیایند که پیش از هر چیز به فکر حفاظت از میراث فرهنگی خود باشند.

همچنین در این نشست محمد حسن طالبیان با بیان این که برنامه ریزان همه کشورها امروزه با چالش تعادل بین توسعه و حفاظت مواجه هستند.افزود: از سه ضلع مثلت جامعه و حقوق بشر، میراث طبیعی و محیط زیست و میراث فرهنگی باید به طور متعادل به توسعه پایدار رسید.

معاون میراث فرهنگی کل کشور گفت: با وجود اینکه در کشور ما قوانین و برنامه های چهارم تا ششم توسعه به این امر توجه داشته اند اما همکاری ها هنوز کامل و رضایت بخش نبوده است .

وی گفت: به طور مثال وزارت نیرو برای توسعه آبی و سد سازی مشکلات و تخریب های زیادی برای میراث فرهنگی ایجاد کرده و به قصد خدمت یکپارچگی تاریخی سرزمین را از بین برده اند.

معاون میراث فرهنگی کشور ادامه داد: کشوری که بیش از ده هزار سال سابقه تاریخی و تمدنی دارد همه جا پر از تجربیاتی است که برای ساختن آینده پایدار باید به آن میراث و تجربیات زیست گذشتگان توجه کرد .

طالبیان تاکید کرد: برای توسعه راه ، آب و کشاورزی همکاری کمتری با ما صورت گرفته است و دستگاه های دخیل در امر توسعه حتی دستگاه پشتیبانی همچون برنامه و بودجه باید برای رسیدن به هدف ارزشمند توسعه پایدار به میراث این سرزمین توجه کنند .

وی یادآور شد: هدف این است که یکپارچگی سرزمین ما حفظ شود و برای رسیدن به این منظور راهی نداریم جز اینکه به مطالعه سابقه سرزمین مان اتکا کنیم .

به گفته او، طی سال‌های گذشته مصوباتی از شورای عالی میراث فرهنگی گرفته شده است که حریم‌ها را عینا در طرح‌های جامع منعکس می‌کند. در این میان کافی است در میان طرح تفصیلی، طرح ویژه تعریف شود. به گفته او بیشتر طرح‌های تفصیلی دو بعدی هستند و ریشه‌های شهر را مدنظر قرار نمی‌دهند از این رو شاهد آن هستیم که سرنوشت بسیاری از شهرها به این نقطه‌ای که اکنون هستند رسیده‌اند.

طالبیان افزود: طرح ویژه بیستون جزو طرح‌های خوب بود که می‌تواند تبدیل به یک الگو شود. هم اکنون نیز در حال تهیه طرح‌های ویژه برای شهرهایی مانند نیشابور هستیم. تلاش شده تا اقدامات شهرداری، راه و میراث فرهنگی با هم رقم بخورد و هدفدار شود. البته برای تحقق این اقدامات بعضی جاها همکاری می‌کنند و در برخی جاها همکاری انجام نمی‌شود.

به اعتقاد وی، راه آینده پایدار از گذشته و حال می‌گذرد. این در حالی است که در خصوص تنگه بلاغی و سد آن در اوایل با مشکلات زیادی روبرو بودیم اما بعدها مهندسان سد با میراث فرهنگی همراه شدند چون درک بهتری نسبت به این موضوع و مسائل پیدا کرده بودند که کار را راحت‌تر می‌کرد.

 

او ادامه داد: موضوع فقط میراث کالبدی نیست بلکه موضوع میراث ناملموس نیز مطرح است. هدف ما حفظ یکپارچگی سرزمین است که بدون مطالعه سابقه سرزمین امکانپذیر نخواهد بود.

به گزارش چمدان، نخستین همایش ملی میراث فرهنگی توسعه پایدار، بهمن 94 برگزار شد و دومین همایش در 15 و 16 مهرماه امسال با 8 محور میراث فرهنگی توسعه پایدار، آمایش سرزمینی، راه و شهرسازی، مدیریت آب، هویت گردشگری، نوآوری و فناوری در سالن همایش های موزه ملی برگزار خواهد شد.

تاکنون 133 مقاله علمی در محورهای تعیین شده به دبیرخانه همایش ارسال و در هشت کارگروه تخصصی مورد بررسی قرار گرفته است.
کد خبر 183306

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =