چمدان: باستان‌شناسان سوییسی به‌تازگی از کشف چیزی خبر دادند که قدیمی‌ترین اندام مصنوعی فلزی انسان را در اروپا نشان می‌دهد.

این شیء که حدود 3هزارو500 سال قدمت دارد بازسازی دست انسان با فلز برونز است اما کمی از دست عادی کوچک‌تر است و حدود نیم‌کیلو وزن دارد. مچ این دست مصنوعی روکشی از طلا دارد و گودی کف دست به‌گونه‌ای تراشیده شده که به‌نظر می‌رسد قابلیت داشته عصا یا نیزه به آن تکیه کند.

این دست فلزی به‌طور تصادفی در سال 2017 نزدیک دریاچه بِیل در منطقه غربی کانتون برن سوییس کشف شد. جویندگان فلزات باارزش درحالی‌که مشغول جست‌وجوی این منطقه با فلزیاب بودند این شیء ارزشمند را کشف کردند و آن را به‌همراه یک خنجر برونزی و یک استخوان دنده که پیدا کرده بودند به مقامات تحویل دادند.

آندره‌آ شائر، مدیر دپارتمان باستان‌شناسی باستان و باستان‌شناسی رُمی در سرویس باستان‌شناختی بیل در این‌خصوص می‌گوید: «ما هرگز چیزی شبیه به این ندیده بودیم. مطمئن نبودیم که این کشف موثق باشد و درباره اینکه واقعا چنین چیزی وجود داشته باشد هیچ نظری نداشتیم.»

تعیین‌تاریخ رادیوکربنی روی بخش کوچکی از ماده آلی که برای چسباندن لایه ورقه طلا روی مچ از آن استفاده شده است اجازه داد قدمت اثر مشخص شود و نشان دهد که این شیء در عصر برونز میانی بین 1500 تا 1400 پیش‌ازمیلاد ساخته شده است.



این نتایج برای اینکه باستان‌شناسان را متقاعد کند بهار گذشته به منطقه‌ای که در آن دست برونز پیدا شده بازگردند کافی بود. این دانشمندان به این محل رفتند و به‌مدت هفت هفته در آن منطقه کاوش کردند. نتایج این کاوش به کشف قبری به‌شدت آسیب‌دیده روی تپه‌ای که به دریاچه بیل مشرف است منجر شد.

در این تدفین، دانشمندان استخوان‌هایی از انسانی میان‌سال پیدا کردند که همراه با این اشیا دفن شده بود؛ یک میخ بلند برونزی، فنری برونزی که احتمالا به‌عنوان سنجاق سر استفاده می‌شد و همچنین اجزایی از ورقه طلا که با ورقه‌ای که دور مچ دست فلزی بسته شده بود انطباق داشت.

باستان‌شناسان همچنین یکی از انگشت‌های شکسته دست مصنوعی را پیدا کردند که نشان می‌داد به‌حتم این دست با این انسان دفن شده بود.

اشیای فلزی در تدفین‌های عصر برونز بسیار نادر هستند و از بین‌ تمام فلزات، طلا از همه نایاب‌تر است به‌طوری‌که تاکنون هرگز در تدفین‌های عصر برونز سوییس این فلز کشف نشده بود.

کار بعدی این باستان‌شناسان بررسی این نکته است که این دست به‌عنوان پروتز دست مصنوعی یا به‌عنوان ابزاری برای مراسمی آیینی کاربرد داشته است.
کد خبر 183232

برچسب‌ها