چمدان: محوطه شهر باستانی آکونیوم نزدیک شهر امروزی آکونیو در منطقه لاتزیو در مرکز ایتالیا از شهرهای دوره رم باستان است که به‌دلیل فراوانی چشمه، آکونیوم (به‌معنی آب) نامیده می‌شد.

به‌تازگی گروهی از دانشمندان دانشگاه سالنتو با استفاده از تصاویری هوایی با پهپاد توانستند در آکونیوم یافته‌های جدیدی کشف کنند که شامل یک سردیس مرمر از ژولیوس سزار همراه دو سردیس دیگر می‌شوند. یکی از این دو سردیس چهره مردی با ریش است و احتمال می‌رود که چهره هرکول باشد و دیگری چهره زنی است که هویتش معلوم نیست.

این کشف در منطقه‌ای از این محوطه باستانی انجام شد که تاکنون مالک خصوصی داشت اما به‌تازگی از سوی شهرداری آکونیو خریداری شده است.

جوزپه چرائودو، سرپرست این تیم باستان‌شناسی پیش از آغاز کاوش‌ها تصمیم گرفت پهپادهایی را برای بررسی موقعیت محوطه در نقطه‌ای نزدک به تئاتر باستانی این شهر به پرواز در آورد. در تصاویری که پهپادها تهیه کردند این دانشمندان متوجه تفاوت رشد علف‌ها در این نقطه شدند و به این نتیجه رسیدند که در آنجا باید چیز مهمی وجود داشته باشد.

به‌این‌ترتیب، کاوش‌ها در این نقطه آغاز شد که طی آن، در گوشه‌ای که قلب شهر را به یکی از خیابان‌های اطراف متصل می‌کرد این سه سردیش کشف شد.

این مجسمه‌های مرمری که باوجود زلزله‌ها و سایر حوادث طبیعی درمدت حدود هزاروهشتصد سال به‌خوبی حفظ شده‌اند، مربوط به دوره بین امپراتوری آگوستوس و ژولیوس کلادیوس هستند.

آکوینوم محوطه باستانی وسیعی است و معبد دایانا و حمام‌های بزرگ مرکزی ازجمله آثار تاریخی آن هستند. اما باوجود وسعت کنونی آن، این دانشمندان معتقدند که فضای این شهر بسیار بزرگ‌تر از آن چیزی است که تاکنون کشف شده است و آن‌چه درحال‌حاضر به‌عنوان شهر باستانی آکوینوم شناخته می‌شود فقط بخش بسیار کوچکی از کل شهر است و بقیه آن هنوز زیر خاک مدفون است.

چرائودو در این‌خصوص می‌گوید: «آکوینوم بیش‌از 100 هکتار وسعت داشته است و بخشی که ما به لطف بخش خصوصی و شهرداری درحال بررسی آن هستیم فقط 8 هکتار از شهر است و به‌خصوص کشف سه سردیس حاصل کاوش روی فقط یک هکتار از کل محوطه است. این بدان معنی است که ما فقط یک‌صدم چیزی را که باید کاوش کنیم تاکنون کاوش کرده‌ایم.»

این باستان‌شناسان بر این باورند که با ادامه کاوش‌ها آثاری را به‌دست خواهند آورد که از دوره رم باستان و شکوهش داستان‌های جدیدی برای تعریف کردن دارند.

[caption id="attachment_183106" align="aligncenter" width="880"] محوطه شهر باستانی آکونیوم نزدیک شهر امروزی آکونیو در منطقه لاتزیو در مرکز ایتالیا از شهرهای دوره رم باستان است که به‌دلیل فراوانی چشمه، آکونیوم (به‌معنی آب) نامیده می‌شد[/caption]

[caption id="attachment_183107" align="aligncenter" width="990"] در تصاویری که پهپادها تهیه کردند این دانشمندان متوجه تفاوت رشد علف‌ها در این نقطه شدند و به این نتیجه رسیدند که در آنجا باید چیز مهمی وجود داشته باشد[/caption]

[caption id="attachment_183105" align="aligncenter" width="880"] آکوینوم محوطه باستانی وسیعی است و معبد دایانا و حمام‌های بزرگ مرکزی ازجمله آثار تاریخی آن هستند. اما باوجود وسعت کنونی آن، این دانشمندان معتقدند که فضای این شهر بسیار بزرگ‌تر از آن چیزی است که تاکنون کشف شده است و آن‌چه درحال‌حاضر به‌عنوان شهر باستانی آکوینوم شناخته می‌شود فقط بخش بسیار کوچکی از کل شهر است و بقیه آن هنوز زیر خاک مدفون است[/caption]

[caption id="attachment_183104" align="aligncenter" width="989"] آکوینوم بیش‌از 100 هکتار وسعت داشته است و بخشی که باستان‌شناسان درحال بررسی آن هستند فقط 8 هکتار از شهر است[/caption]

[caption id="attachment_183102" align="aligncenter" width="495"] سردیس مرمر از ژولیوس سزار[/caption]

[caption id="attachment_183100" align="aligncenter" width="495"] یکی از این سردیس‌ها چهره مردی با ریش است و احتمال می‌رود که چهره هرکول باشد و دیگری چهره زنی است که هویتش معلوم نیست[/caption]

[caption id="attachment_183101" align="aligncenter" width="495"] این مجسمه‌های مرمری که باوجود زلزله‌ها و سایر حوادث طبیعی درمدت حدود هزاروهشتصد سال به‌خوبی حفظ شده‌اند، مربوط به دوره بین امپراتوری آگوستوس و ژولیوس کلادیوس هستند[/caption]
کد خبر 183099

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =