چمدان: وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه با انتشار آخرین آمار گردشگران ورودی خارجی اعلام کرد که در هشت ماه امسال (تا پایان ماه آگوست / 11شهریور ماه) 27 میلیون و 23 هزار و 134 نفر گردشگر خارجی به این کشور سفر کرده‌اند.

ورود این تعداد گردشگر خارجی به ترکیه نشان می‌دهد که دوران بحران گردشگری این کشور پایان یافته است و امسال رکورد جدیدی در تاریخ گردشگری ترکیه ثبت خواهد شد.

ترکیه در دو سال اخیر با حذف تشریفات برای اتباع گرجستان، اوکراین و روسیه به جذب گردشگران پرشمار این کشورها پرداخت به طوری که هم اکنون اتباع کشور گرجستان و اوکراین تنها با کارت ملی کشور خود و بدون نیاز به گذرنامه و ویزا به ترکیه سفر می‌کنند و قرار است چنین تسهیلاتی برای اتباع روسیه نیز در نظر گرفته شود.

بر همین اساس، اتباع کشور روسیه در ردیف نخست گردشگران خارجی ترکیه قرار دارند و گردشگران گرجستانی نیز در ردیف پنجم و گردشگران اوکراینی هم در ردیف ششم قرار دارند.

کاهش سفر ایرانی‌ها به ترکیه

ایرنا در گزارشی نوشته است: ایرانیان پای ثابت گردشگران خارجی ترکیه بوده‌اند و در سال‌های اخیر روند سفر ایرانیان به ترکیه همواره رو به افزایش بوده ولی در سال جاری این روند متوقف و کمی کند شده است. در سال 2016 حدود 1.7 میلیون ایرانی به ترکیه سفر کردند و ایرانی‌ها در ردیف چهارمین گروه گردشگران خارجی ترکیه بودند اما در سال 2017 میلادی با افزایشی چشمگیر بیش از 2.5 میلیون ایرانی به ترکیه سفر کردند و ایران در ردیف سومین کشور گردشگر ترکیه قرار گرفت و هموطنان ما بیش از 2.5 میلیارد دلار در این کشور هزینه کردند.

این روند در اوایل سال جاری میلادی نیز تا پایان تعطیلات نوروز ادامه یافت به طوری که ایرانیان در چهار ماه نخست سال جاری میلادی پرشمار ترین گردشگران خارجی ترکیه بودند ولی با گران‌تر شدن خدمات گردشگری و هزینه سفر ایرانیان به ترکیه در پی نوسانات نرخ ارز در کشورمان و نیز با افزایش عوارض خروج، سفر اتباع ایران به ترکیه در ماه‌های اخیر به شدت کاهش یافت.

ایرانی‌ها به دنبال خرید خانه در ترکیه

داده‌های رسمی که از سوی دولت ترکیه منتشر شده است، نشان می‌دهند شهروندان ایرانی پس از شهروندان عراقی در هشت ماهه نخست سال ۲۰۱۸ بیشترین خانه را در ترکیه خریداری کرده‌اند.

شهروندان عراقی در هشت ماهه نخست سال 2018، 3515 خانه در ترکیه خریداری کرده‌اند و پس از آنها شهروندان ایرانی با خرید 1659 خانه در این کشور در رتبه دوم قرار دارند.

در رتبه‌های بعدی خرید خانه در ترکیه به ترتیب شهروندان عربستانی با خرید 1573 خانه، شهروندان روسی با خرید 1180 خانه، شهروندان کویتی با خرید 1048 خانه و شهروندان افغانستانی با خرید 1045 خانه قرار گرفته‌اند.

یکی از قوانین ترکیه برای اعطای تابعیت به فرد خارجی این است که آن فرد خارجی خانه‌ای به ارزش حداقل یک میلیون دلار در آن کشور بخرد؛ بنابراین، با این قانون می‌توان ادعا کرد در هشت ماهه نخست سال 2018 حداقل یک میلیارد و 659 میلیون دلار توسط شهروندان ایرانی از کشور ایران جهت خرید خانه در ترکیه خارج شده است.

[related-post id="182028"]
کد خبر 182947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =