نامه سلحشوری به مونسان در مورد استقرار یک بنیاد غیردولتی در آرامگاه بوعلی | این درد فرهنگی و تاریخی بی‌مناقشه فوری التیام یابد

چمدان: 12 شهریور ماه بود که پروانه سلحشوری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار چمدان گفت: در حال تهیه نامه‌ای در خصوص کتابخانه آرامگاه بوعلی هستیم و به زودی این نامه که فحوای آن به جلوگیری از استقرار بنیاد غیردولتی بوعلی در کتابخانه ثبت ملی آرامگاه بوعلی اختصاص دارد را برای رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارسال می‌کنیم.

او در 18 شهریور در نامه‌ای خطاب به علی اصغر مونسان معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی بر این موضوع تأکید کرده است. در بخشی از متن این نامه آمده است:

همان طور که استحضار دارید کتابخانه بوعلی به یکباره در اردیبهشت سال جاری تخلیه و به کتابخانه میراث فرهنگی انتقال یافته است و این کتابخانه باارزش که بخشی از حافظه تاریخی شهر و استان همدان را در بر دارد به بنیاد غیر انتفاعی و غیر دولتی بوعلی تحویل داده شده است.

البته استانداری همدان نیز طی نامه‌ای به جنابعالی درخواست جابجایی و مکان‌یابی برای آن بنیاد در محل آرامگاه بوعلی را مطرح کرد.

... همچنین بیشتر آثار کتابخانه ترجمه کتاب‌ها و رسالات ابن سینا هستند که سال‌های متمادی به زبان‌های غیر فارسی ترجمه شدند. در حالی که متولی تصمیم‌گیری در خصوص آرامگاه بوعلی سینا سازمان میراث فرهنگی است و نه استانداری.

... سکوت چندین ماهه‌ این افراد چه معنایی دارد و وظیفه آنها در قبال حفظ میراث فرهنگی چیست؟ البته ایمان داریم که این اتفاق بدان معنا نیست که چون عزل و نصب‌های استانی با موافقت استانداری‌ها صورت می‌گیرد مدیران کل میراث فرهنگی استان‌ها به جای حفظ منافع ملی مردم ایران در خصوص حفظ میراث فرهنگی از استانداری حمایت می‌کنند. سکوت در قبال این گونه رفتارهای محیرالعقول تلاش می‌کنند که منصب خود را حفظ کنند حتی اگر به قیمت میراث فرهنگی یک مملکت تمام شود.

از سویی در حالی که استانداری همدان و سایر ارگان‌های استانی ساختمان‌های بی‌شماری در اختیار دارند که می‌توانند با حفظ شأن بنیاد در اختیار آن قرار گیرد نه این که در عالم بی‌خبری بناهای تاریخی به این امر اختصاص داده شود و آب از آب تکان نخورد. اقدام به تخریب یا حذف آثار تاریخی و کارکرد آنها خیانت بزرگی است در حق کشور و جفایی واضح در قبال صنعت گردشگری که در این اوضاع تحریم و نا‌امیدی‌های تحمیلی از سوی بیگانگان به مردم گناهی دو چندان است.

از شما خواهشمند است با قید فوریت دستور فرمایید تا نسبت به بازپس‌گیری و حفظ آرامگاه بوعلی اقدامات بازدارنده و پیشگرانه عملیاتی صورت گرفته و این درد فرهنگی و تاریخی بی مناقشه التیام یابد.

به گزارش چمدان، محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کل کشور هم 14 شهریور در گفت‌وگو با چمدان بر خروج بنیاد غیردولتی بوعلی از کتابخانه ثبت ملی شده آرامگاه بوعلی تاکید کرد و گفت: نظر نهایی میراث نقل مکان این بنیاد است.

پیگیری‌های چمدان از اداره کل میراث فرهنگی همدان به این جا ختم شده است که حدود 3 روز پیش نامه طالبیان جهت پیگیری به علی مالمیر مدیرکل اداره میراث فرهنگی ارسال شده است.

[related-post id="163106"]

[related-post id="151170"]

[related-post id="149182"]

[related-post id="102771"]
کد خبر 182877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =