سرگردانی گردشگران تهرانی و محرومیت از بازدید بناهای تاریخی شهر | میراث‌فرهنگی استان تهران و دیگر متولیان راهکاری ندارند

چمدان: یکی از بزرگترین مشکلات تورهای تهرانگردی به ویژه در بافت تاریخی تهران و اودلاجان، تعطیل بودن برخی مکان‌های تاریخی همانند سرای کاظمی، دبیرالملک و ... در روزهای پنجشنبه و جمعه است.

با وجود آنکه روزهای تعطیل به ویژه تعطیلات آخر هفته، اوج استقبال مردم از تورهای تهران‌گردی است اما به دلیل کاربری اداری این نوع از خانه‌های تاریخی که اغلب به شهرداری تهران تعلق دارند، امکان بازدید آنها به سختی وجود دارد و بسیاری از راهنمایان تور اظهار می‌کنند که به آنها گفته شده بازدید از این اماکن تنها با مجوز و از طریق نامه‌نگاری رسمی امکانپذیر است که کار بسیار زمان‌بری به حساب می‌آید، علاوه بر آن اگر گردشگرانی که بخواهد به تنهایی و خارج از تورهای گردشگری در روزهای تعطیل از این مکان‌ها بازدید کنند هم با مشکل روبرو می‌شوند.

اینگونه برخورد با تورهای تهران‌گردی در بافت تاریخی در شرایطی انجام می‌شود که برای باز زنده‌سازی این بافت وجود این گردشگران ضروری است. ضمن اینکه برای مرمت این بناهای تاریخی هزینه‌های زیادی از بیت‌المال شده‌ است.

محمدعلی محمدی مدیر بافت تاریخی و ستاد گردشگری در گفت‌و گو با خبرنگار چمدان در مورد این مساله گفت: از آنجایی که برخی از این اماکن اداری است، بازدید از آنها در روزهای اداری نیاز به هماهنگی دارد و در این صورت تورها می‌توانند در روزهای تعطیل نیز از  این اماکن بازدید کنند.

او همچنین در مورد مشکل تجمع زباله در برخی قسمت‌های بافت تاریخی که از مشکلات گردشگری در این منطقه به حساب می‌آید توضیح داد: نظافت در این مناطق در دو نوبت صبح‌ (1 تا 6 بامداد) و شب‌ها ( 5 تا 12 شب) انجام می‌شود. در میان این دو نوبت یک فاصله زمانی وجود دارد که مشکلات ناشی از آلودگی و زباله معمولا مختص به این زمان است، در بازار تهران نیز این مشکل وجود دارد که می‌توان با هماهنگی با شهرداری تهران این مشکل را حل کرد.

دلاور بزرگ‌نیا مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار چمدان در پاسخ به اینکه آیا این اداره کل می‌تواند با ایجاد هماهنگی مشکل باز بودن برخی اماکن تاریخی در روزهای تعطیل را حل کند گفت: باز بودن موزه‌ها که در اختیار شهرداری تهران و سایر  نهادهای دولتی و خصوصی است با نظر و اختیار آن مجموعه‌ها صورت می‌گیرد.

مهدی سیف رئیس ستاد گردشگری شهر تهران هم که در حل این مشکل و ایجاد یک روند واحد و مورد توافق هر دو طرف و حل مسائل گردشگری شهر تهران وظیفه دارد، حاضر به پاسخگویی در این زمینه نشد.
کد خبر 182778

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =