چمدان: 9 سال قبل در 9 ژانویه 2009 زمانی‌ که اولین عرضه رسمی بیت‌کوین آغاز شد هیچ‌کس فکر نمی‌کرد که در سال 2017 بین 2.9 میلیون تا 5.8 میلیون کاربر واحد از کیف پول رمز-ارز استفاده کنند و بیشتر آنها بر پول مجازی بیت‌کوین مبتنی باشند. دانشگاه کمبریج در تحقیقی با استفاده از پیمایش داده‌های حدود 150 شرکت رمز-ارز در 38 کشور جهان در سال 2017 نشان داد که دست‌کم هزار و 876 نفر به‌طور تمام‌ وقت در صنعت رمز-ارز کار می‌کنند. به‌ این‌ ترتیب، می‌توان پول مجازی را به‌عنوان صنعتی بزرگ و با آینده‌ای روبه‌رشد به رسمیت شناخت.

همچنین براساس این پژوهش تا سال 2017 بین 5.8 میلیون تا 11.5 کیف پول فعال رمز-ارز وجود داشت و به‌ طورمتوسط دو سوم از مجموع حجم تراکنش‌های پرداختی ازطریق پرداخت‌های پول ملی به رمز-ارز انجام شد درحالی‌که تراکنش‌های پول ملی به پول ملی 27 درصد و پرداخت‌های رمز-ارز به رمز-ارز 6 درصد از حجم تراکنش‌ها را اختصاص دادند.

بیت‌کوین یکی از انواع رمز‌-ارز یا پول نقد دیجیتال است که بدون نیاز به بانک مرکزی یا هر متولی دیگری می‌تواند از طریق شبکه بیت‌کوین به‌ طور مستقیم و بدون نیاز به واسطه‌ها از یک کاربر به کاربر دیگری ارسال شود. بیت‌کوین سال‌ها به‌ دلیل استفاده از آن در تراکنش‌های غیرقانونی مورد انتقاد بود، اما امروزه به‌دلیل ارائه قوانینی که ازسوی چند آژانس بین‌المللی تنظیم مقررات عرضه شده است این پول در بسیاری از مبادلات مالی کاربرد دارد.

آیا می‌توان در سفر از بیت‌کوین استفاده کرد؟

وقتی بیشتر مردم به خریدن بلیت هواپیما و سایر خریدهای مرتبط با سفر فکر می‌کنند برای پرداخت آنها در نهایت به کارت‌های اعتباری که داخل کیف پولشان است می‌رسند. اما تاکنون فکر کرده‌اید که ممکن است بتوانید با یکی از انواع رمز-ارزهای دیجیتال برای مثال با بیت‌کوین برنامه‌های سفر را رزرو کنید؟

فرآیند پرداخت با بیت‌کوین شباهت بسیار زیادی با شیوه‌های پرداخت با کارت اعتباری (Credit Card) و کارت بدهی (Debit Card) دارد و برای این‌کار کافی است که کاربر، بیت‌کوین را به‌عنوان شیوه پرداخت انتخاب کند و از طریق آن به وبگاه‌های پذیرنده‌ای مثل «کوین‌بِیس» (CoinBase) انتقال داده شود و فرآیند پرداخت را به اتمام برساند.

امروزه وبگاه‌های مسافرتی بسیار زیادی در جهان، بیت‌کوین را قبول می‌کنند. بنابراین با وجود اینکه هنوز استفاده از ارز دیجیتال با موافق‌ها و مخالف‌هایی همراه است خریدهای وابسته به سفر می‌توانند تمرین مناسبی برای آشنایی با شیوه‌های پرداخت بیت‌کوین باشند.

در چند سال اخیر، اشتیاق شهروندان ایرانی در خرید بیت‌کوین روبه‌افزایش است. بنابراین، استفاده از این پول مجازی برای گردشگران ایرانی که قصد سفر به کشورهای دیگر را دارند مزیت به‌شمار می‌رود زیرا با خرید بیت‌کوین می‌توانند مشکل نداشتن کارت اعتباری و کارت بدهی را که اغلب برای خرید خدمات سفر (پرواز، هتل،...) ضروری است حل کنند.

کجا می‌توان از بیت‌کوین برای خریدهای سفر استفاده کرد؟

برای خرید بلیت هواپیما، رزرو هتل و اجاره خودرو در سطح بین‌المللی می‌توان به این آژانس‌های مسافرتی مراجعه کرد:

دستینیا (Destinia)│ کاربران سراسر جهان برای رزرو پرواز، هتل، قطار و جابه‌جایی از فرودگاه به هتل و برعکس و همچنین کرایه خودرو می‌توانند از این درگاه اینترنتی که مقر اصلی آن در انگلستان است استفاده کنند و هزینه خدماتی را که دریافت می‌کنند علاوه‌بر کارت‌های اعتباری با بیت‌کوین هم بپردازند. این وبگاه به 32 زبان زنده دنیا ازجمله فارسی و پول رایج تمام کشورها ازجمله ریال ایران دردسترس است.

[caption id="attachment_182752" align="aligncenter" width="1201"] صفحه زبان فارسی دستنیا و قیمت پرواز رفت‌وبرگشت تهران - پاریس به ریال[/caption]

 

[caption id="attachment_182754" align="aligncenter" width="1197"] صفحه زبان فارسی دستنیا و قیمت پرواز رفت‌وبرگشت تهران - پاریس به میلی‌بیت‌کوین. هر میلی‌بیت‌کوین یک‌هزارم بیت‌کوین است. بنابراین 100 میلی‌بیت‌کوین یک‌دهم بیت‌کوین است[/caption]

 

چیپ‌ایر (CheapAir)│ این درگاه اینترنتی که مقر آن در کانادا است خدمات رزرو پرواز، هتل و کرایه خودرو ارائه می‌دهد و امکان خرید با بیت‌کوین را به کاربرانش فراهم می‌کند. این وبگاه خرید بلیت پروازهای به / از ایران را هم عرضه می‌کند.

 

[caption id="attachment_182750" align="aligncenter" width="1091"] قیمت پرواز رفت‌وبرگشت فرانکفورت - تهران با شرکت پگاسوس به بیت‌کوین و یورو در وبگاه چیپ‌ایر که پایین‌‌ترین قیمت‌ها را عرضه می‌کند[/caption]

 

[caption id="attachment_182751" align="aligncenter" width="1095"] قیمت پرواز رفت‌وبرگشت فرانکفورت - تهران با پروازهای لوفتانزا و آسترین به بیت‌کوین و یورو در وبگاه چیپ‌ایر که پایین‌‌ترین قیمت‌ها را عرضه می‌کند[/caption]

 

بیت‌کوین.تراول (Bitcoin.Travel)│ احتمالا یکی از شناخته‌شده‌ترین وبگاه‌های مسافرتی، بیت‌کوین.تراول باشد. این وبگاه هم همانند دستینیا با زبان فارسی و ریال ایران قابل دسترس است و امکان رزرو پرواز به / از تهران در این وبگاه وجود دارد. هرچند مبلغی که این وبگاه عرضه می‌کند در ابتدا به واحدهای پولی رسمی کشورها است اما با تکمیل فرآیند خرید درنهایت می‌توان عملیات پرداخت را با بیت‌کوین انجام داد.

[caption id="attachment_182755" align="aligncenter" width="1095"] صفحه زبان فارسی بیت‌کوین.تراول و قیمت پرواز رفت‌وبرگشت تهران - پاریس به ریال. این مبلغ را مشتریان این آژانس مسافرتی می‌توانند با ورود به قسمت فرآیند خرید با بیت‌کوین پرداخت کنند[/caption]

 

شرکت‌های هواپیمایی

علاوه‌بر آژانس‌های مسافرتی که معرفی شد بعضی از شرکت‌های هواپیمایی پیشگام هم امکان فروش مستقیم پرواز با رمز-ارز بیت‌کوین را در اختیار مشتریان خودشان قرار داده‌اند.

فار ایسترن-ایر (Far Eastern Air)│ این شرکت هواپیمایی تایوانی به‌ تازگی بیت‌کوین را برای پرداخت بیش‌از 20 هزار از کل پروازهایش پذیرفته است.

ایر- بالتیک (airBaltic)│ این شرکت هواپیمایی که در کشور کوچک اروپایی لاتیوا است و جایزه وقت‌شناس‌ترین شرکت هواپیمایی جهان و جایزه بزرگ صنعت هوانوردی مسافری جهان را در سال 2018 را از سوی ماهنامه تخصصی «حمل‌ونقل هوایی جهانی» (ATW) دریافت کرده است درشمار اولین شرکت‌های هواپیمایی جهان قرار دارد که بیت‌کوین را برای پرداخت بلیت‌های بیش‌از 60 مقصد در اروپا، روسیه و خاورمیانه پذیرفته است.

فلای‌پیچ (FlyPeach)│ این شرکت هواپیمایی اولین ایرلاین در ژاپن است که پرداخت با بیت‌کوین را پذیرفته است. پایگاه این شرکت هواپیمایی در فرودگاه بین‌المللی کانسای در اوزاکا است و پروازهای بسیاری به‌ مقصد آسیای شمالی عرضه می‌کند.
کد خبر 182749

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =