گوشی‎های مسافری آیفون جدید در ایران ۳۹ میلیون تومان! | مسافران چقدر گوشی موبایل می‌توانند وارد کشور کنند؟

چمدان: کمپانی اپل به تازگی سه آیفون جدید خود را رونمایی و مشخصات آنها را معرفی کرد که از آیفون‌های 10 اس و 10 اس مکس می‌توان به عنوان دو پرچمدار جدید و از آیفون XR به عنوان جایگزینی برای آیفون 8 نام برد که از ویژگی فیس آی‌دی و نمایشگر بدون حاشیه پشتیبانی می‌کند.

با وجود افزایش بی‌رویه قیمت دلار در کشور، اما ظاهرا هنوز بسیاری از علاقه‌مندان این برند حاضر به هزینه‌کرد بیش از 30 میلیون تومانی برای خرید این گوشی هستند. نخستین قیمت‌ها در بازار کامپیوتر پایتخت طی چند روز گذشته برای آیفون XS Max 512 گیگابایتی حدود 37 میلیون تومان بود که اکنون به مرز 39 میلیون تومان رسیده است. قیمت نسخه‌های 64 و 256 گیگابایتی آیفون Xs Max نیز به ترتیب حدود 26 و 28 میلیون تومان است.

این در حالی است که براساس قیمت‌های رسمی ارائه شده توسط اپل و نرخ ارز در بازار، قیمت گوشی آیفون Xs Max حداکثر باید 22 میلیون تومان باشد.

گوشی‌های مسافری چطور وارد کشور می‌شوند؟

گمرک ایران 30 تیر ماه 97 از مهلت ۳۰ روزه گمرک برای ثبت و اظهار گوشی‌های تلفن همراه مسافری در سامانه گمرک خبر داد و اعلام کرد که مسافران ورودی صرفا یک دستگاه تلفن همراه را باید در سامانه ثبت کنند.

بر اساس اعلام گمرک در طرح رجیستری مسئولیت اظهار و اخذ حقوق ورودی و عوارض گمرکی گوشی‌های مسافری بر عهده گمرک است و راستی آزمایی اطلاعات مسافران بر عهده سامانه همتاست.

بر همین اساس، گوشی‌های مسافری که بدون رعایت قوانین مندرج در بخشنامه ۲۳ آبان ماه ۹۶ گمرک در سامانه اظهار کالای مسافری ثبت شوند، باید پس از انتقال اطلاعات از گمرک به سرعت توسط سامانه همتا شناسایی و در لیست کالاهای غیرقانونی قرار بگیرند چرا که اطلاعات پاسپورت مسافران در اختیار گمرک قرار ندارد و فعال سازی یا عدم فعال سازی گوشی های مسافری نیز بر عهده سامانه همتاست.

بر اساس بخشنامه گمرک، با رعایت مقررات مسافری و لحاظ کردن شرایط غیر تجاری، مسافران ورودی صرفا یک دستگاه تلفن همراه را باید در سامانه ثبت کنند. پس از انتقال اطلاعات از سامانه مسافری گمرک به سامانه همتا و راستی آزمایی اطلاعات مسافران در سامانه همتا باید یک دستگاه گوشی تلفن همراه مسافری برای هر مسافر ورودی رجیستری و فعال سازی شود که بر اساس اطلاعیه کمیته اطلاع رسانی رسمی طرح رجیستری مقرر شده این موضوع با جدیت در سامانه همتا دنبال شود.

مسافرین از طریق سامانه گمرک نسبت به پرداخت حقوق و عوارض و مالیات بر ارزش افزوده برای یک دستگاه تلفن همراه برای هر مسافر (حسب ارزش‌های گمرکی مندرج در سامانه) وفق مقررات مسافری اقدام می‌کنند.

در صورت عدم اظهار تلفن همراه و عدم پرداخت حقوق ورودی و درج موارد فوق در سامانه مذکور امکان رجیستری تلفن همراه وجود نخواهد داشت و مسئولیت آن با مسافر است.

گمرک: راستی آزمایی اطلاعات گوشی‌های مسافری بر عهده ما نیست 

گمرک ایران ششم مرداد ماه 97 در واکنش به برخی اخبار در رابطه با سوء استفاده از واردات گوشی‌های تلفن همراه مسافری اعلام کرد: راستی آزمایی اطلاعات گوشی‌های تلفن همراه مسافری با اطلاعات پرواز و پاسپورت مسافران طبق مصوبات کارگروه طرح رجیستری بر عهده گمرک نیست.

در طرح رجیستری مسئولیت اظهار و اخذ حقوق ورودی و عوارض گمرکی گوشی های مسافری بر عهده گمرک است و گمرک موظف به ارسال این اطلاعات به سامانه همتاست که این کار وفق مصوبات از سوی گمرک انجام می‌شود اما پس از ارسال این اطلاعات راستی آزمایی اطلاعات مسافران قبل از فعال سازی گوشی‌های مسافری بر عهده سامانه همتاست.

مسافران از طریق سامانه مسافری گمرک نسبت به اظهار گوشی و پرداخت حقوق و عوارض و مالیات بر ارزش افزوده حسب ارزش‌های گمرکی مندرج در سامانه جامع گمرکی وفق مقررات مسافری اقدام می‌کنند.

شرایط رجیستری برای مسافران خارجی

مسافر خارجی که قصد اقامت در ایران را دارد، در صورت استفاده از سیم‌کارت خارجی نیاز به ثبت و رجیستری ندارد و در صورت استفاده از سیم‌کارت داخلی می‌تواند مدت محدود ۳۰ روز بدون رجیستری استفاده کند. در آن صورت ملزم به پرداخت هزینه رومینگ است و برای هر مدتی که بخواهد می‌تواند از گوشی و سیم‌کارت غیرایرانی خود در ایران استفاده کند. به این بازه زمانی ۳۰ روزه وضعیت خاکستری گفته می‌شود که کاربر می‌تواند بدون ثبت دستگاه خود از خدمات اپراتوری استفاده کند.

همچنین در صورتی که مسافر بخواهد از سیم‌کارت ایرانی استفاده کند و بخواهد برای مدت کمتر از ۳۰ روز در ایران بماند، بدون نیاز به ثبت می‌تواند در این مدت ۳۰ روزه از گوشی خود در ایران استفاده کند. باید توجه داشت زمان ۳۰ روز بعد از اولین برقرای ارتباط سیم‌کارت با شبکه اپراتوری محاسبه می‌شود. بنابراین در صورت سفر مجدد بعد از گذشت این ۳۰ روز، برای دریافت خدمات اپراتوری، تجهیز باید ثبت شود.

چنانچه مسافر قصد استفاده از سیم‌کات ایرانی دارد و همچنین مدت حضور وی بیش از ۳۰ روز است یا به صورت متداول قصد ورود و خروج از کشور را دارد (مانند دانشجویان خارجی، مشاوران پروژه‌ها و ...)، برای دریافت خدمات اپراتوری، تجهیز باید در دفاتر گمرک واقع در مبادی ورودی کشور ثبت شود. حقوق و عوارض گمرکی بر اساس ارزش گوشی تلفن همراه مسافر تعیین می‌شود. ارزش‌گذاری گوشی توسط گمرک صورت می‌گیرد. در حال حاضر مجموع میزان حقوق و عوارض گمرکی، ۱۸ درصد (۶ درصد عوارض گمرکی و مابقی مالیات بر ارزش افزوده و ...) است.

بنابراین در صورتی که مسافر بخواهد از سیم‌کارت داخلی روی دستگاه ثبت‌نشده خود استفاده کند، ضمن دریافت پیامک هشدار مبنی بر موقتی بودن خدمات دریافتی، مراکزی که می‌تواند برای ثبت دستگاه خود و پرداخت هزینه‌های لازم به آن‌ها مراجعه کند به وی اطلاع‌رسانی خواهد شد. کاربر برای ثبت دستگاه خود در سامانه رجیستری می‌تواند به دفاتر گمرک الکترونیک در مبادی ورودی کشور و یا دفاتر پیشخوان مراجعه کند.

در کمتر از 10 روز چطور آیفون‌های جدید برای فروش وارد کشور شده‌اند؟ 

براساس اطلاعاتی که اپل در شب رونمایی از این محصولات ارائه داد، سفارش اولیه آیفون 10 اس باید از روز 23 شهریورماه شروع و 30 شهریور (21 سپتامبر) نیز به بازار عرضه می‌شد؛ هم‌زمان با عرضه اولیه این گوشی، پای آن نیز به بازار کشور و البته با قیمت فضایی باز شده است اما یک نکته قابل تامل است. اگر هر مسافر فقط امکان ورود یک گوشی به کشور دارد چه تعداد مسافر و بر اساس کدام هماهنگی با فروشگاه‌های موبایل، آیفون‌های جدید را وارد کشور کرده‌اند که گفته می‌شود آیفون‌های جدید مسافری هستند.
کد خبر 182592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =