چمدان: گروهی متشکل از باستان‌شناسان موزه ملی دریانوردی استرالیا همراه با دانشمندان پروژه باستان‌شناسی دریایی رود آیلند، پس‌ از 25 سال کاوش در لنگرگاه نیوپورت رود آیلند آمریکا و تلاش برای یافتن اچ‌ام‌اس اندیور اعلام کردند که این کشتی معروف را قرن هجدهمی را شناسایی کرده‌اند. این دانشمندان امیدوارند بتوانند کاوش‌های این کشتی را از آوریل 2019 همزمان با سالگرد ورودش به استرالیا آغاز کنند.

اچ‌ام‌اس اندیور، اولین کشتی اروپایی است که در آوریل 1770 به سواحل شرقی استرالیا رسید و برای اولین‌ بار یک اروپایی را به این سرزمین برد. پس‌ از این سفر تاریخی که سه سال به‌ طول‌ انجامید، کشتی بریتانیایی ناخدا جیمز کوک به بخش خصوصی فروخته شد و با نام جدید لورد ساندویچ 2 در آب‌های ساحلی نیوپورت رود آیلند آمریکا خدمت ‌کرد تا اینکه در طول جنگ استقلال آمریکا در سال 1778 به‌دست نیروهای انگلیسی غرق شد.

اکنون باستان‌شناسان دریایی که از 25 سال قبل پروژه جست‌وجو برای یافتن این کشتی را آغاز کرده‌اند و سال 2016 به اولین نتایج برای کشف محل غرق‌شدن این کشتی دست یافتند اعلام کرده‌اند که بقایای آن را پیدا کرده‌اند.

ضریب دید در آب‌های تیره لنگرگاه نیوپورت بسیار پایین است و بنابراین، غواصان اغلب می‌توانند فقط یک متر جلوتر از خودشان را ببینند. به‌ همین‌ علت، یافتن بقایای کشتی غرق‌شده بسیار زمان‌بر و دشوار بود.

اما روز جمعه جیمز هانتر، متصدی موزه ملی دریانوردی استرالیا از تصاویری سه‌بعدی از لاشه این کشتی رونمایی کرد که از ترکیب 10 هزار عکس مجزا به‌ دست آمده بودند.

اچ‌ام‌اس اندیور در سال 1764 به‌ عنوان کشتی حمل زغال‌سنگ به آب انداخته شد. اما نیروی دریایی بریتانیا در سال 1768 آن را برای انجام ماموریتی علمی در اقیانوس آرام و اکتشاف دریاهای نیم‌کره جنوبی خرید. این کشتی در آگوست 1768 با هدایت ناخدا جیمز کوک از پلیموث انگلستان عزیمت کرد، دماغه هورن در آمریکای جنوبی را دور زد و برای گذر سیاره زهره از مقابل خورشید در سال 1769 به تاهیتی رسید. سپس به اقیانوس نامعلومی به سمت جنوب حرکت کرد و در سپتامبر 1769 به‌عنوان اولین کشتی اروپایی در آب‌های نیوزلند لنگر انداخت.

ناخدا جیمز کوک مکتشف، دریانورد، نقشه‌نگار و فرمانده نیروی دریایی سلطنتی بریتانیا است که در کارنامه‌اش رکورد اولین اروپایی که به سواحل شرقی استرالیا و جزایر هاوایی رسید را ثبت کرده است.











کد خبر 182497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =