چمدان: در اولین قسمت از راهنمای سفر به گرجستان به چرایی اهمیت سفر به این کشور نوشتیم. در بخش دوم به جاذبه‌های گرجستان پرداختیم و در این شماره به تنوع غذایی این کشور زیبا می‌پردازیم. سفر به صربستان سفری است که در چند سال اخیر بین ایرانی‌ها بسیار محبوب شده است.

گرجستان به‌دلیل موقعیت جغرافیایی دارای تنوع غذایی زیادی است که بخشی را از خاورمیانه و برخی دیگر را از مناطق 9 گانه‌ خود گرفته است.

غذای محبوب| Khinkali : از محبوب‌ترین غذاهای گرجستانی است. در این غذا گوشت‌های طعم‌دار و قیمه‌شده را داخل خمیر گذاشته، می‌پیچند و در آب پخت می‌کنند. غذای فوق، آب‌دار، نرم و خوشمزه است.


غذای قایق مانند | Khachapuri: یکی دیگر از غذاهای مورد علاقه‌ اکثر گرجستانی‌ها است که در چند نوع متفاوت وجود دارد. یک نوع آن از دو لایه خمیر تشکیل شده که وسط آن‌ را با پنیری شبیه «موزارلا» پر می‌کنند. هنگام پخت، پنیر ذوب شده و غذای لذیذی را شکل می‌دهد.

نوع دیگر این غذا «Adjaruli khachapuri» است که به‌ خاطر شکل قایق‌ مانندش بسیار معروف است. در این نوع، خمیر را به‌ شکل قایق درمی‌آورند، درون تنور آجری می‌پزند و بعد از پخت، روی آن یک عدد تخم‌مرغ می‌شکنند و با تکه‌ای کره آن را سرو می‌کنند.





 

کباب مکعبی  | Mtsvadi: نوعی کباب است که به‌ صورت گوشت‌های مکعبی به سیخ کشیده می‌شود و روی زغال پخت می‌شود. گرجستانی‌ها این کباب را با نوعی سس محلی به‌ نام «Tkemali» که از آلو برقانی درست می‌شود، سرو می‌کنند.



خورشت Chakhokhbili : نوعی خورشت و یکی از غذاهای سنتی این کشور است. این غذا در واقع ترکیب خوشمزه‌ای از سوپ گوشت گاو، خورشت مرغ و سبزیجات تازه‌ای چون ترخون است.

نام این خورشت از کلمه «خوخوبی» گرفته شده که به معنای قرقاول است. در دستور طبخ اصلی این غذا از گوشت قرقاول و گوشت گاو استفاده می‌شده است. البته می‌توان از گوشت بوقلمون، اردک و یا مرغ به جای گوشت قرقاول استفاده کرد. از آن جا که امروزه در گرجستان گوشت مرغ بیش از همه متداول است، اغلب آن را با مرغ پخت می‌کنند. معمولا این غذا را با نان سرو می‌کنند.





 

 Chanakhi: یکی از غذاهای سنتی و بسیار خوشمزه گرجستانی‌ها است که در گذشته در ظروف سفالینی به نام چاناخی طبخ می‌شده است و از همین رو این اسم بر روی آن مانده است. این خورشت خوشمزه نوعی تاس کباب بره است که به همراه گوجه فرنگی، بادمجان، سیب زمینی، سبزیجات و سیر پخته می‌شود. نوع دیگری از چاناخی وجود دارد که ابتدا بادمجان‌ها را برش داده و سپس با سبزیجات و تکه‌های گوشت درون آن را پر کرده، پس از آن بادمجان‌ها را به همراه کمی آب بر روی شعله ملایم گذاشته تا همراه هم بپزند.



 

پیش‌غذای لذیذ  | Phkhali : پیش‌غذایی لذیذ است که از سبزیجات خرد شده و سس گردو تهیه می‌شود. در این غذا بادمجان، کلم، اسفناج و چغندر را همراه با پیاز و سیر با هاون کوبیده و پس از اضافه‌کردن سرکه و سس گردو به‌ شکل رول یا گرد درمی‌آورند.



 

غذایی با لوبیای قرمزِ له‌ شده | Lobiani: این غذای خوشمزه درواقع نوع دیگری از «khachapuri» است با این تفاوت که به‌ جای پنیر با لوبیای قرمزِ له‌ شده پر می‌شود.



عضو جدانشدنی سفره‌ گرجستانی‌ها | Mchadi: این نان سنتی، عضو جدانشدنی سفره‌ گرجستانی‌ها است که با آرد ذرت و آب تهیه می‌شود. نوع دیگر این نان «Chvishdari» نام دارد که علاوه بر آرد ذرت و آب از پنیر هم در آن استفاده می‌کنند و نرم‌تر است.



 

شیشلیک | Shashlik: شیشلیک از جمله غذاهای مشترک در فرهنگ‌های غذایی غرب آسیا، آسیای میانه، قفقاز و حتی مرکز و شرق اروپا است که علاوه بر ایران در کشورهایی چون گرجستان، ترکیه، افغانستان، آذربایجان، پاکستان، روسیه، لهستان، لیتوانی و ارمنستان نیز سرو می‌شود.



Chicken tabaka: یکی دیگر از غذاهای سنتی گرجستان است که در آن تکه‌های مرغ سوخاری می‌شوند. این غذا در روسیه هم در رستوران‌ها سرو می‌شود.

ابتدا مرغ را سرخ می‌کنند. برای آن که مرغ‌ها کاملا سرخ شوند، آن‌ها را در کف تابه پهن کرده و بعد با استفاده از وزنه‌ای تکه‌های مرغ را فشرده می‌کنند. این غذا اغلب با سیر و سس‌های مخصوص گرجی طعم‌دار می‌شوند.



 

Lobio | لوبیای گرجستانی: «Lobio» در زبان گرجی به‌ معنای «لوبیا» است و ماده‌ اصلی این غذا نیز لوبیا است. لوبیای قرمز پخته‌ شده، سیر و پیاز، جعفری، نعنای خردشده، روغن، نمک و فلفل، سرکه یا سس «Tkemali»، مواد تشکیل‌دهنده‌ غذای فوق هستند.



Satsivi : مواد اصلی برای تهیه‌ این غذا، گردو، فیله‌ ماهی سفید یا مرغ سفید، سیر، پیاز، گشنیز، دارچین، انواع فلفل و همچنین نوعی سس خمیرمانند است.



Elarji: این غذا متعلق به ناحیه‌ سامگرلو «Samegrelo» در قسمت غربی گرجستان است. آرد گندم، آرد ذرت و پنیری به‌نام «Sulguni» مواد تشکیل‌دهنده‌ این غذا هستند.



Gebjalia: این غذا نیز متعلق به منطقه‌ «سامگرلو» است که درواقع پنیرهایی رول‌شده و غوطه‌ور در شیر، خامه‌ترش و نوعی پنیر به‌نام «Nadughi» است که با نمک، فلفل و نعنا طعم‌دار می‌شود.



 

گرجستان مهد انواع ترشی‌ است که پیشنهاد می‌شود حتما در کنار وعده‌ اصلی غذای خود، آن‌ها را نیز امتحان کنید.

گردآوری و ترجمه: سینا یغمائی - راضیه کریمی
کد خبر 182250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =