شناسایی دوره‌های مس و سنگ قدیم در قروه کردستان

چمدان: فرشته شریفی - سرپرست برنامه بازنگری بررسی و شناسایی شهرستان قروه در استان کردستان - با اعلام این خبر گفت: در برنامه بازنگری انجام شده، تلاشی شد تا حاشیه رودخانه‌های «تلوار» و «شور» به دقت و به صورت پیمایشی بررسی و علاوه بر آن به نواحی کوهپایه‌ای و دشت قروه نیز نیمه فشرده مورد پوشش قرار گیرد تا از وضعیت الگوی اسکانگاه‌های دوره‌های مختلف آگاهی لازم به دست آید.

این باستان‌شناس با بیان این‌که به نظر می‌رسد شکل توزیع محوطه‌های باستانی به گونه‌ای باشد که در اطراف رودخانه و قسمت پست دشت متمرکز باشند، افزود: در بررسی روشمند حاضر منطقه مورد نظر به شبکه‌های تقریبی ۹ × ۹ کیلومتر تقسیم شده‌اند و بر اساس فرمت مرکز نقشه باستان‌شناسی پژوهشکده هر مربع دارای کد مربوط به خود است.

به گزارش  روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، شریفی با تاکید بر این‌که در این بررسی هر مربع جداگانه بررسی و کد شناسایی مختص به خود را دارد، بیان کرد: در بررسی‌های نخست بیش از نیمی از منطقه پوشش داده شده و تعداد ۱۴۰ اثر شناسایی شد که یک چهارم آن برای نخستین بار دیده شده‌اند.

سرپرست هیأت باستان‌شناسی با بیان اینکه براساس پیش‌بینی‌ها اکثر محوطه‌ها مربوط به دوره تاریخی و اسلامی بودند، افزود: از این میان نقش محوطه‌های اسلامی پررنگ جلوه می‌کند، آنچه اهمیت دارد این است که در حاشیه رودهای «شور» و «تلوار» استقرارها شکل گرفته‌اند و در رقوم ارتفاعی بالاتر از برش رودخانه‌ها به سختی می‌توان اثری از آثار تاریخی پیدا کرد.

او با تاکید بر این که قدیمی‌ترین دوره شناسایی شده تاکنون دوره مس و سنگ قدیم است، اضافه کرد: البته این مساله در بخش‌های شمالی شهرستان صادق است و در بخش‌های جنوبی با ایجاد کانال، قنات و زهکشی منطقه تنوع گونه‌های استقراری بیشتر است.
کد خبر 182233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =