چمدان: شهر‌هایی در سراسر جهان وجود دارند که با قدم زدن در آنها از دیدن رنگ‌هایی که شما را احاطه کرده‌اند به وجد می‌آیید. دالان‌های آبی درخشان، بالن‌سواری در طلوع طلایی، زمین بستکبال زمردین از بوتان تا آفریقای جنوبی چشم‌اندازی زیبا از جهان رنگارنگ را به تصویر می‌کشد. حالا شهرداری گرگان در اقدامی جدید دیوارهای «کوی محتشم» واقع در محدوده منطقه دو گرگان را رنگ‌آمیزی کرده که مورد توجه گردشگران قرار گرفته اما اهالی محله از کیفیت رنگ و نوع رنگ آمیزی گلایه دارند.

 

[caption id="attachment_182181" align="aligncenter" width="719"] تصویر از صفحه‌ای به نام zhest.ax در اینستاگرام انتخاب و منتشر شده است[/caption]

این اقدام که ابتدا با نظر مثبت شهروندان روبرو شد در ادامه مسیر شاهد مخالفت‌هایی بود. اهالی کوی محتشم ضمن انتقاد از کیفیت پایین رنگ آمیزی می‌گویند این کار باعث شده آبروی آن‌ها در شهر برود.

کارشناسان هم می‌گویند این اقدام از کارهایی عجولانه و غیرکارشناسی در حوزه زیباسازی و در حقیقت یک نوع کپی منسوخ‌شده دست چندم است.

این در حالی است که به دلیل اینکه رنگ آمیزی بناهای شهری کمتر در ایران مورد استفاده قرار گرفته مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

[caption id="attachment_182182" align="aligncenter" width="719"] تصویر از صفحه‌ای به نام zhest.ax در اینستاگرام انتخاب و منتشر شده است[/caption]

یک منبع آگاه چندی پیش در این زمینه به مهر گفته است: چندی پیش دیدیم شهرداری برای رنگ‌آمیزی اقدام کرده است، آن‌ها از رنگ‌هایی استفاده کردند که کیفیت نداشته و با آب و باران پوسته پوسته شده و از بین می‌رود. رنگ‌آمیزی که اکنون شده از دور نمود قشنگی دارد ولی وقتی به محله وارد می‌شوید می‌فهمی که باید یک‌بار دیگر رنگ‌آمیزی صورت گیرد.

وی گفت: موادی که استفاده کردند اصلاً رنگ نیست، موادی است که کمی رنگ به داخل آن اضافه شده است؛ برای این کار یک رنگ با کیفیت بالا لازم بود.

این منبع آگاه اضافه کرد: شهرداری در این کار مقصر نیست آن‌ها دیدند طرحی قشنگ است و تصمیم گرفتند آن را اجرا ‌کنند. رنگ‌آمیزی در نشاط محله تأثیر می‌گذارد و ما باید جنبه‌های مثبت آن را هم در نظر بگیریم. این کار علاوه بر نشاط‌آوری، دید مردم و مسئولان را نسبت به محله عوض می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: هدف ما از رنگ‌آمیزی صرفاً زیبایی نبود، می‌خواستیم با رنگ کردن به همگان بفهمانیم که مردم این محله هم نیازمند توجه هستند زیرا در سنوات گذشته به کوی محتشم توجهی نشده بود.

وی با بیان این‌که تصمیم بر این بود علاوه بر جلب توجه مسئولان، محله را از نابودی نجات دهیم، ادامه داد: البته محله مورد توجه قرار گرفته و در اذهان عمومی و مسئولان قشنگ است اما برای مردمی که در این مکان زندگی می‌کنند و تفکر ۵۰ ساله دارند راضی کردن آن‌ها سخت است.

[caption id="attachment_182184" align="aligncenter" width="719"] تصویر از صفحه‌ای به نام zhest.ax در اینستاگرام انتخاب و منتشر شده است [/caption]

مسئول زیباسازی شهرداری گرگان نیز در این زمینه گفته است: در مرحله‌ اول با استقبال عموم مردم آنجا مواجه شدیم اما کار بسیار سخت و طاقت‌فرسایی بود و توان زیادی از ما گرفت زیرا برخی از مردم اجازه رنگ‌آمیزی نمی‌دادند و معذوریت‌های خاصی در منطقه وجود داشت که قابل بیان نیست و همین سبب سختی کار شد.

وی اظهار کرد: اما بسیاری از مردم منطقه هم تشکر کردند و منزل خود را در اختیار نیروهای ما می‌گذاشتند تا رنگ‌آمیزی شود در مجموع همکاری زیادی صورت گرفت و مردم در آینده بازخورد آن را خواهند دید.

کریمی با اشاره به این‌که با این کار مردم زیادی جذب کوی محتشم خواهند شد، تصریح کرد: از شورایارهای آنجا خواستیم به فکر کارآفرینی مردم در قالب تنورهای سنتی، کارهای دستی و مواردی مانند آن باشد که درآمدی برای اهالی کسب شود.

[caption id="attachment_182180" align="aligncenter" width="719"] این تصویر هم از صفحه «رویا» در اینستاگرام انتخاب و منتشر شده است[/caption]

کریمی در خصوص عدم تناسب رنگی چنین توضیح داد: عدم تناسب رنگی به سلیقه خود خانواده‌ها برمی‌گردد ما کارشناس معماری داریم که رنگ‌ها را مشخص کرده بود. قبل از شروع پروژه یک عکس کلی گرفته و مشخص شد که کدام ساختمان‌ها چه رنگی باشد ولی هنگام رنگ‌آمیزی بعضی‌ها به هیچ عنوان اجازه مثلاً رنگ قرمز را به ما ندادند بنابراین چند رنگ که تناسب بیشتری با رنگی کناری آن داشت را به اختیار خود خانواده‌ها انتخاب کردیم.

وی بیان کرد: در فاز اول با توجه به اینکه مردم حواشی کار را نمی‌دانند بهتر است از اظهارنظر و قضاوت در این مورد پرهیز شود ولی برای مکان‌های دیگر اگر قرار بود اتفاق بیفتد می‌توان راه‌حل‌های دیگری در نظر گرفت.

کریمی تأکید کرد: باید جنبه مثبت کار را نگاه کنیم، ما وارد بازآفرینی بافت فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی شده‌ایم و علاوه بر آن رنگ‌آمیزی در روحیه مردم هم تأثیر دارد.
کد خبر 182179

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =