چمدان : خانه عضدالملک خوانسالار قاجار به همت فرزندش امیرمصطفی امیرسلیمانی مشیرالسطنه برای امور خیریه وقف شده بود که بعد از جریانات سال ۵۷ توسط بنیاد مستعضعفان مصادره و مدتی نیز به صورت اجاره‌ای در اختیار حسینیه امیرسلیمانی قرار گرفت و در سال ۱۳۶۰به عنوان ستاد معراج شهدای ایران از آن بهره برداری می‌شد و در زمان هشت سال جنگ، پیکرهای مطهر شهدای شناخته نشده یا گمنام برای انجام مراحل شناسایی و بررسی‌های لازم به ستاد معراج منتقل و پس از ثبت و شناسایی به خانواده برای تدفین داده می‌شد. پس از اتمام جنگ، پیکر شهدای تفحص شده نیز برای شناسایی به این مکان منتقل می‌شد. برخی از شهدای جانباز، شهدای حوادث تروریستی، شهدای سوریه، خبرنگار و … نیز در سال‌های اخیر به این ستاد منتقل می‌شدند.

این خانه هم اکنون در خیایان بهشت، کوچه معراج، شماره ۱۸ در چند قدمی ساختمان مرکزی شهرداری قرار دارد. در دهه 80 گذر عمومی شمال خانه عضدالملک هم به مجموعه اضافه شد و گودبرداری در قسمت شمالی خانه صورت گرفت که باعث نشست و فروریختن بخشی از ساختمان دیگر شد. پس از این گودبرداری هرگونه عملیات در این محدوده منتفی شد تا بار دیگرکه در سال 96 خبر ساخت و ساز بدون اطلاع شهرداری و میراث فرهنگی توجه‌ها را جلب کرد.

نکته قابل توجه در این گودبرداری آن بود که در ضلع جنوبی ساختمان عضدالملک تقریباً حدود 5 هزار متر زمین وجود داشت که جزو ملک ستاد بود و دلیلی نداشت ستاد در یک متری ساختمان تاریخی شروع به ساخت و ساز کند اما به هر حال هنگام گودبرداری میراث و شهرداری هشدارهای لازم را نداده بودند. در سال 96 وقتی خبرنگار چمدان پیگیر ماجرا بود متوجه شد که استعلامی از شهرداری و میراث فرهنگی گرفته نشده است. پس از رسانه‌ای شدن موضوع، شهردار ناحیه 2 منطقه 12 در تیرماه 96 به مالک نامه‌ای را ابلاغ و تأکید کرد که از ادامه عملیات ساختمانی جلوگیری شود. در غیر این صورت شهرداری طبق مقررات راساً نسبت به توقف و ممانعت از دامه عملیات ساختمانی اقدام و هرگونه خسارت احتمالی ناشی از برخورد قانونی شهرداری به عهده مالک خواهد بود. بار دیگر در 17 بهمن 97 تأکید می‌کند که مالک ملزم به اخذ مجوزهای لازم از معاونت شهرسازی منطقه و میراث فرهنگی است.

 



 

اکنون بار دیگر خبر می‌رسد که ساخت و ساز در این مکان آغاز شده است آن هم در حالی که مشخص نیست شهرداری مجوزی صادر  کرده است. هر چند خبرنگار چمدان در تماس تلفنی چندین بار تلاش کرد صحت و سقم موضوع را از سرهنگ ابراهیم رنگین از مسوولان معراج شهدا پیگیری کند اما موفق نشد. همچنین خبرنگار چمدان موضوع را به یکی از مشاوران شهردار منطقه 12 اطلاع داد و او قول پیگیری و کسب اطلاع از روند کار را داد.

از دیگر سو سپیده سیروس نیا معاون پیشین اداره کل میراث فرهنگی استان تهران که چند هفته‌ای است دیگر در این منصب نیست در گفت‌وگو با خبرنگار چمدان گفت: «در آن زمان از آنجا که گودبرداری‌ها انجام شده بود اما مجوز نگرفته بودند دوباره درخواست دادند. عملاً بیشتر فعالیت در زیر زمین بود و ارتفاع ساختمان به بیش از یک متر و 20 سانتی متر نمی‌رسید. طرح را به سازمان مرکزی میراث فرهنگی هم فرستادیم و کارشناسان آنها هم به این مکان مراجعه کردند و از نزدیک بازدید داشتند. عملاً به دلیل ارتفاع کم چون حریم منظری دچار آسیب نمی‌شد و از طرفی ستاد معراج برای شهدا به چنین فضایی نیاز داشت، سازمان میراث فرهنگی موافقت کرد در همین ارتفاع 1/20 مترساخته شود و بنای تاریخی هم ثبت ملی شود که موضوع ثبت را باید از معاونت جدید میراث فرهنگی استان پیگیر باشید.»

جستجوی های خبرنگار چمدان در حوزه شهرداری هم به اینجا ختم شد که نقشه های فنی این ملک شامل ارتفاع و ابعاد و...از سوی ستاد معراج تهیه شده است که در سازمان میراث فرهنگی و امورنهادهای شهرداری به تأیید رسیده است. در شهرداری روال و بخشنامه ای وجود دارد و املاکی که در اختیار ارگانها و نهادهای خاص و نظامی است در صورتی که تأییده میراث فرهنگی را داشته باشد برایشان اجازه نامه صادر می شود و نیاز به طی کردن روال صدور پروانه نیست بنابراین اگر تأییده سازمان میراث موجود باشد شهرداری موظف است اجازه نامه ساخت را برای آنها صادر کند.اکنون ستاد معراج شهدا با گذراندن این روال امکان ساخت در یک متری خانه عضدالملک را برای خود فراهم کرده است.

[related-post id="13991"]
کد خبر 181975

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =