چمدان : ایام سوگواری ماه محرم در کشور ما و دیگر کشورهایی که دراین ایام به عزاداری می‌پردازند، همواره همراه با توزیع غذا و دیگر خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها با عنوان نذری در میان عزاداران و مردم است.

اگرچه چای مرسوم‌ترین نوشیدنی است که در ایام عزاداری محرم توزیع می‌شود اما دیگر نوشیدنی‌ها نیز جای خود را در میان نذری‌های مردم دارند. اگر محرم با ماه‌های سرد سال هم زمان شود معمولا نوشیدنی‌های گرم و در فصول گرم شربت‌های خنک در میان عزاداران توزیع می‌شود.

در ادامه به برخی از این نوشیدنی‌ها می‌پردازیم.

قهوه

شاید در نظر اول بسیار عجیب به نظر برسد که در مراسم عزاداری در ایران قهوه به عزادارن داده شود اما چنین نیست و در بسیاری شهرها قهوه به صورت سنتی در مجالس  عزا و پرسه جایگاه خود را دارد، برای نمونه قهوه انوشه که قهوه سنتی نوش‌آباد کاشان است از 200 سال پیش به قهوه عزا معروف بوده‎ است.

همچنین در یزد و بیرجند هم از قهوه برای پذیرایی در مراسم سوگواری استفاده می‌کنند. تکیه معروف و سنتی سادات اخوی در  تهران نیز از گذشته دور تا چند سال پیش در مراسم عزای حسینی به عزاداران قهوه می‌داده‌ است.

معمولا برای پخت این نوع از قهوه مخلوطی از قهوه‌ی عربی یا ترک دارچین، گلاب، شکر، هل و آب را در دیگ مسی به مدت 5 الی 6 ساعت روی آتش ملایم قرار می‌دهند. در برخی مناطق به این مخلوط پودر کاکائو نیز اضافه می‌کنند. در برخی شهرها پس از حل کردن این مواد در آب سرد و حرارت دادن آن، قهوه را در قوری می‌ریزند و روی سماور می‌گذارند تا دم بکشد.



شربت زعفران

برای تهیه این شربت به آب در حال جوش زعفران سابیده و دم کرده را اضافه می‌کنند، در مراحل آخر نیز گلاب را به این شربت اضافه می‌کنند. پس از مدتی حرارت دادن، شربت را از روی حرارت برداشته و خنک می‌کنند. در هر لیوان یک سوم شربت و دوسوم آب خنک می‌ریزند. می‌توان در این شربت تخم شربتی هم ریخت.



شربت خاکشیر

برای تهیه این شربت خاکشیر را خیس می‌گذارند و چند بار آب آن را عوض می‌کنند تا تمیز شود. شربت خاکشیر را با شکر، آب یخ و گاهی آبلیمو تهیه می‌کنند.



شیر و ثعلب

این نوشیدنی که بیشتر برای زمستان مناسب است از ترکیب شیر، پودر ثعلب، شکر و گاهی دارچین درست می‌شود و بیشتر در شهرهای غربی ایران به عنوان یک نوشیدنی در مراسم مذهبی استفاده می‌شود.

 



شیرکاکائو، شربت آبلیمو، شربت پرتقال و ... نیز از دیگر انواع نوشیدنی‌های مرسوم در مراسم عزاداری است.

[related-post id="1855"]

[related-post id="1539"]
کد خبر 181974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    غذای نذری و نوشیدنی به افراد کار خدا پسندانه است
  • ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۴
    همکاری برای زئران امام حسین