چمدان : براساس گزارش وزارت آثار باستانی مصر، قدمت این ابوالهول احتمالا به عصر سلسله بطلموسیان برمی‌گردد. سلسله بطلموسیان بین 305 پیش‌ از میلاد تا 30 پیش‌ از میلاد بر مصر حکومت می‌کردند.

این ابوالهول در معبد كوم اُمبو کشف شده است و باستان‌شناسان علاوه‌ بر این مجسمه دو نقش‌برجسته روی ماسه‌سنگ متعلق به شاه بطلمیوس پنجم را هم پیدا کردند.

کوم امبو معبدی دوگانه است که دارای درهایی دو قلو و تالاری است که به دو خدای معبد تعلق دارد. این معبد در ۹۴۰ کیلومتری جنوب قاهره، معبد محلی برای ستایش سوبک، خدایچه‌ای به‌شکل تمساح و حوروس، خدای انتقام بوده است.

ابوالهول به نوعی از مجسمه‌هایی گفته می‌شود که سر انسان و بدن شیر دارند. این مجسمه در اسطوره‌شناسی مصریان نماد هدایت معنوی است و اغلب در تالارهای تدفین دیده می‌شود. در بیشتر مواقع، ابوالهول‌های مصری سر مرد با سربند فراعنه دارند اما در بعضی موارد ابوالهول‌هایی با سر زنانه هم دیده می‌شود.

به‌طورکلی، مفهوم ابوالهول منشاء مصری دارد که بعدها به آسیا و یونان باستان هم رسیده است. ابوالهول‌های آسیا اغلب بال هم دارند در حالی‌ که ابوالهول‌های یونانی بعضی مواقع به دم مار مزین‌اند.

[caption id="attachment_181758" align="aligncenter" width="854"] باستان‌شناسان مصری در شهر باستانی اَسوان مجسمه ماسه‌سنگی جدیدی از ابوالهول پیدا کردند[/caption]

 

[caption id="attachment_181760" align="aligncenter" width="1920"] این ابوالهول در معبد كوم اُمبو کشف شده است[/caption]

[related-post id="32164"]

[related-post id="40256"]

[related-post id="3128"]
کد خبر 181756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =