چمدان : مرتضی شکوهی در گفت و گو با خبرنگار چمدان در مورد توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره رد طرح وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: امروز یک نشست خبری برگزار شد و سخنگوی شورای نگهبان مصوبات چند هفته اخیر را اعلام کرد که یکی از مصوباتی که مورد بررسی قرار گرفته است طرح وزارتخانه شدن سازمان میراث فرهنگی بوده است.البته اصل خبر برای چند هفته پیش است، در واقع شورای نگهبان طرح را کاملاً رد نکرده بلکه دو ایراد به آن وارد کرده است.

به گزارش چمدان، دو ایراد وارده شورای نگهبان به شرح زیر است:
۱. در صدر ماده واحده اطلاق قوانین و مقررات مربوط به میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در مواردی که خلاف موازین شرع باشند، نظیر قوانین و مقررات قبل از انقلاب اشکال دارد.
۲. ذیل ماده واحده که بار مالی ناشی از تغییر عنوان را از محل صرفه‌جویی تأمین نموده است با توجه به نظریه تفسیری شماره ۴۹۷۴۹/۳۰/۹۱ مورخ ۲۳/۱۲/۱۳۹۱ شورای نگهبان، مغایر اصل ۷۵ قانون اساسی شناخته شد.

مدیر کل امور مجلس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به دو ایراد وارده اظهار کرد: در خصوص ایراد نخست باید گفت که سازمان میراث فرهنگی هم اکنون با همین قوانین مشغول به کار است و مشکلی هم پیش نیامده است. از سویی شورای نگهبان براساس اصل ۷۵ قانون اساسی این طرح را دارای بار مالی دانست که این ایراد باید رفع می شد. همچنین باید از تعداد معاونت های وزارتخانه جدید کاسته می شد و حداکثر به پنج معاونت تبدیل می شد که در کل هر دو ایراد دو هفته پیش به کمیسیون مشترک تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه مجلس شورای اسلامی  ارسال شد و ایرادات مورد بررسی قرار گرفت و مجدداً تصویب شد.

وی افزود: سلمان خدادادی رئیس کمیسیون مشترک تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه هم در مصاحبه‌ای اعلام کرد که این ایرادات اصلاح شده دوباره در هفته نخست مهر در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از  تصویب مجددا به شورای نگهبان ارجاع داده می‌شود.

شکوهی در پاسخ به این پرسش که آیا مصداق قوانین خلاف شرع یا قوانینی که پیش از انقلاب تصویب شده و دارای اشکال بوده است از سوی شورای نگهبان مشخص شده است، گفت: این ایرادات کلی بوده و موارد خاصی ذکر نشده است.

[related-post id="181426"]
کد خبر 181477

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =