چمدان : 73هزار سال قبل، انسان نخستین که در آفریقای جنوبی امروزی زندگی می‌کرد یک تکه گِل اُخری پیدا کرد و با آن طرحی شبیه به هشتگ یا حصار روی تخته سنگی کشید.

اکنون گروهی از باستان‌شناسان بین‌المللی به سرپرستی محققان مرکز رفتارشناسی انسان‌های خرمند نخستین در دانشگاه برگن در نروژ، این تخته‌سنگ را یافته‌اند. این دانشمندان، بر این باورند که این خطوط، قدیمی‌ترین طراحی تاکنون کشف‌شده در تاریخ است.

نتایج این یافته‌ها که در نشریه نیچر منتشر شده علاوه‌براینکه تاریخ قدیمی‌ترین هنر شناخته‌شده را حدود 30هزار سال عقب‌تر می‌برد، بلکه زمان «رفتارهای امروزی» انسان خردمند (هموساپینز) را هم به گذشته‌های دورتری نسبت به آنچه تاکنون تصور می‌شد می‌رساند.

باستان‌شناسان این تخته‌سنگ منقوش به طرح شبیه به هشتگ را درون غاری در فاصله بیش‌از 200 کیلومتری از کیپ‌تاون در آفریقا جنوبی کشف کردند. این غار که بلومبوس نام دارد غنی از مصنوعات و شواهدی از حضور اولین انسان‌های خردمند است. به‌نظر می‌رسد گروه‌های کوچکی از انسان‌ها از این غار به‌عنوان محلی برای استراحت قبل‌از رفتن به جمع‌آوری غذا و شکار استفاده می‌کردند.

علاوه‌بر این تخته سنگ، دانشمندان شواهد دیگری دال بر توانایی‌هایی انسان‌های خردمند در ساختن صنایع یافتند که قدمت آنها به 100هزار سال قبل می‌رسد.









کد خبر 181468

برچسب‌ها