ماجرای عبور هواپیماهای آمریکایی از آسمان ایران و هشدار اداره هوانوردی آمریکا | آمریکا می‌تواند عبور از آسمان ایران را محدود کند؟

چمدان : بحث عبور هواپیماهای آمریکایی از آسمان ایران چندی پیش بحثی داغ میان اهالی حمل و نقل هوایی شد. سخنگوی سازمان هواپیمایی و دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی قاطعانه تاکید کردند که عبور آمریکایی‌ها از آسمان ایران بر اساس معاهده شیکاگو ممنوعیتی ندارد.

عبور آمریکایی‌ها از آسمان ایران

رضا جعفر زاده سخنگوی سازمان هواپیمایی درباره علت ورود هواپیمای آمریکایی به آسمان ایران می‌گوید: ایالات متحده آمریکا مانند ایران عضو کنوانسیون شیکاگو (معاهده هوانوردی غیرنظامی بین‌المللی) است و به همین دلیل عبور هواپیماهای تجاری این کشور از آسمان کشورمان طبق مقررات ممنوع نیست.

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی نیز با بیان اینکه هیچ ممنوعیتی برای عبور هواپیماهای تجاری و یا مسافری آمریکایی در آسمان ایران وجود ندارد گفت: تنها عبور هواپیماهای رژیم صهیونیستی از مرز هوایی ایران ممنوع است و هر کشوری که به رسمیت شناخته شود می‌تواند از آسمان ایران عبور کند.

وی عبور هواپیماهای تجاری و یا مسافری را منوط به پرداخت عوارض دانست و گفت: میزان پرداخت عوارض بستگی به مدل و توناژ هواپیما دارد و این میزان عوارض از طریق یک قانون خاص تعیین و دریافت می شود.

سامانی گفت: خلبانان بعد از انجام هماهنگی‌های لازم وارد آسمان ایران می شود.

هشدار اداره هوانوردی آمریکا درباره عبور از آسمان ایران

روز گذشته پس از مدتی از انتشار خبر عبور هواپیماهای آمریکایی از آسمان ایران، اداره هوانوردی آمریکا اعلام کرد با تمدید هشدار سالانه به هواپیماهای عبوری از ایران به آن‌ها توصیه کرده در عبور از آسمان ایران احتیاط به خرج دهند. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، در بیانیه «اداره خدمات هوایی» که زیرمجموعه «اداره فدرال هوانوردی» آمریکاست با اشاره به افزایش تنش در روابط میان ایالات متحده و ایران عنوان شده است که خطوط هوایی باید این مسئله و همچنین احتمال تردد هواپیماهای نظامی در آسمان ایران به واسطه درگیری‌های سوریه را در نظر بگیرند.

واکنش سازمان هواپیمایی به بیانیه اداره هوانوردی آمریکا

مدير روابط عمومي سازمان هواپيمايي کشوري در واکنش به خبر منتشر شده در خصوص هشدار اداره هوانوردي فدرال آمريکا مبني بر عدم عبور هواپيماها از آسمان ايران گفت: نوتامي که ظرف روزهاي اخير توسط رسانه‌هاي خارجي منتشر و بزرگنمايي شده است مربوطه به سال 2017 بوده و سازمان هواپيمايي کشوري آمريکا نيز تاکنون در خصوص تمديد آن اطلاعيه‌اي صادر نکرده است.

رضا جعفرزاده با تاكيد بر اينكه رسانه‌ها موضوع را جدي نگيرند، اظهار داشت: تعامل حداكثري بين بخش‌هاي لشكري و كشوري در خصوص عبور ايمن پرواز هواپيماهاي كشورهاي متعاهد از آسمان ايران غيرقابل انكار است و اين نوتام و اطلاعيه صرفا يك توصيه داخلي بوده و اين چنين اطلاعيه‌هاي هوانوردي براي فضاي ديگر كشورها نيز توسط آمريكا صادر شده است.

وي افزود: انتخاب عبور از آسمان كشورها، تابع چند فاكتور از جمله كاهش آلايندگي زيست محيطي جهت مصرف سوخت كمتر و ديگري صرفه و صلاح اقتصادي و امن بودن و سرويس دهي كه موجب جلب رضايت پروازهاي عبوري است و ايران جامع همه اين خصوصيات است.

جعفرزاده تصريح كرد: موضوع ناامني و بزرگنمايي رسانه‌هاي غربي عملا خدشه‌اي به باور پروازهاي عبوري و استفاده كنندگان از فضاي ايران نخواهد داشت و بهتر است رسانه‌هاي خارجي التهاب آفريني نكنند و رسانه‌هاي داخلي نيز موضوع را جدي نگيرند.

آمریکا نمی‌تواند عبور از آسمان ایران را محدود کند


علیرضا منظری معاون سابق سازمان هواپیمایی نیز در واکنش به این بیانیه آمریکا گفت: طبق موافقت‌نامه‌های بین‌المللی پروازهای عبوری از فضای کشورهای متعاهد عضو باید برقرار باشد و هر کشوری موظف است فضای هوایی خود را برای عبور هواپیماهای سایر کشورهای عضو فراهم کند.

به گفته وی، آنچه که از سوی دولت ایالت متحده آمریکا مطرح شده در رابطه با این موافقت‌نامه یا چگونگی اجرای آن سیاست جدیدی به وجود نمی‌آورد و این دولت تعیین تکلیف خاصی انجام نداده است.

[related-post id="180860"]

نماینده سابق ایران در ایکائو ادامه داد: دولت آمریکا در این دستورالعمل فقط به هواپیماهای شرکت‌های هواپیمایی آمریکایی یا هواپیماهای نظامی آمریکا هشدار داده که با توجه به مشاجرات سیاسی بین دو کشور برای عبور از آسمان ایران احتیاط به خرج داده یا از مسیرهای دیگری استفاده کنند.

منظری با بیان این‌که هر کشوری آزاد است طبق رویه‌های بین‌المللی برای اتباع خود دستورالعمل‌هایی را صادر کند، اظهار کرد: این دستورالعمل به مفاد موافقت‌نامه بین‌المللی در این زمینه خدشه‌ای وارد نمی‌کند در نتیجه این مساله وارد بحث اعمال تحریم بر کشورهای دیگر در رابطه با عبور از فضای کشور نشده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا می‌تواند به منظور وارد کردن فشاری جدید به صنعت هوایی ایران کشورهای دیگر را تهدید به تحریم کند تا از آسمان ایران عبور نکند به ایسنا گفت: طبق قواعد بین‌المللی نمی‌توان سایر کشورها یا شرکت‌های هواپیمایی را از عبور از فضای هوایی کشور خاصی منع کرد. هرچند جهان عدم پایبندی آمریکا به قواعد بین‌المللی را پیش از این تجربه کرده اما به نظر نمی‌رسد در این رابطه خاص امکان ایجاد تحریمی جدید وجود داشته باشد.

[related-post id="69536"]
کد خبر 181024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 3 =