چمدان : هوا هنوز گرگ و میش است که صدای روضه در کوچه‌هایی با دیوارهای کاهگلی می‌پیچد و نوای روضه‌ خوان در هم می آمیزد و تا دورها می‌رود. ساعت 4 و نیم صبح در بافت تاریخی یزد، اهالی در حال رفتن به مراسم روضه هستند. روضه‌های بامدادی یکی از میراث آیینی شهر یزد است.

صبح‌های ماه محرم اهالی شهر یزد پیش از شروع فعالیت‌های روزانه خود در مراسم بامدادی روضه شرکت می‌کنند. در بافت تاریخی و دیگر محلات این شهر به رسمی قدیمی مراسم روضه در ساعت بامدادی آغاز می‌شود.

اهالی روز خود را با روضه شروع می‌کنند، روضه‌ای که سال‌هاست چراغش در قلب تاریخی یزد روشن است.



[related-post id="180323"]

حاضران در روضه‌های صبح‌گاهی با چای در تال پذیرایی می‌شود. تال سینی‌های کوچکی است که استکان چایی را در ان قرار می‌دهند و جلوی مهمان‌ها می‌گذارند. استفاده از این سینی‌های کوچک نوعی احترام به مهمان است تا برای پذیرایی خود دست دراز نکنند و همچنین حواس آنها از روضه پرت نشود.



یزد با آیین‌‌های محرمی خود چند سالی است تبدیل به مقصدی برای گردشگری آیینی شده است و گردشگران از کشورهای مختلف برای تماشای آیین‌های محرمی به یزد سفر می‌کنند.

روضه‌های صبح‌ یزد از چشم گردشگران دور مانده است. با آغاز دهه محرم در حسینیه‌ آیت الله صدوقی یزد، خانه دستمالچی و در خانه‌های محله فهادان این روضه‌ها برگزار می‌شود و گردشگران می‌توانند در آن حضور پیدا می‌کنند. این روضه عموما از ساعت 4 صبح تا 8 صبح برگزار می‌شود.
کد خبر 180877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =