چمدان : گرجستان در منطقهٔ قفقاز اوراسیا در سرحد آسیای غربی و اروپای شرقی قرار دارد. این کشور از غرب با دریای سیاه، از شمال با روسیه، از جنوب با ترکیه و ارمنستان و از جنوب‌شرق با جمهوری آذربایجان هم‌مرز است. پایتخت و بزرگترین شهر آن تفلیس است.

گرجستان یک جمهوری متمرکز، نیمه‌ریاستی است و حکومت آن از طریق دموکراسی نیابتی انتخاب می‌شود.

گرجستان یکی از کشورهایی است که در هر دو قارهٔ اروپا و آسیا قرار داشته و یکی از اهداف مقامات سیاسی تفلیس پایتخت گرجستان، عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو است. گرجستان در حال حاضر عضو ناظر در اتحادیه اروپا و ناتو است.

گرجی‌ها به زبان گرجی سخن می‌گویند که زبان رسمی کشور گرجستان است و با الفبای گرجی نوشته می‌شود. گرجستان یکی از قدیمی‌ترین کشورها و یکی از غنی‌ترین فرهنگ‌ها را داراست.

واحد پول گرجستان لاری است و هم اکنون هر لاری 54,720 ریال است {20 شهریور 1397}

[related-post id="180327"]

سفری برای 7 روز

گرجستان با وسعت 69700 کیلومترمربع و داشتن جاذبه‌های بسیار، یکی از قطب‌های گردشگری در فصل تابستان به‌شمار می‌رود. این کشور دارای 9 منطقه‌ اصلی است که هرکدام دارای آداب‌ورسوم و غذاهای سنتی خاص خود است. در این‌جا به‌ معرفی تعدادی از مهم‌ترین مکان‌های گردشگری گرجستان در یک برنامه‌ هفت‌ روزه می‌پردازیم.

روز اول: «تفلیس» | Tbilisi

«تفلیس» پایتخت گرجستان است. شهری پویا با دو نوع معماری قدیمی و جدید.

مکان‌های دیدنی این شهر عبارتند از: خانه‌ «Opera»، تئاتر «Rustaveli»، ساختمان «Parliament» و مجسمه‌ «St. George» در میدان آزادی. البته بخش قدیمی شهر یا «Old Town» با سنگ‌فرش‌های باریک و بی‌نظیر که پیشنهاد می‌کنیم بیشتر وقت خود را آن‌جا بگذرانید و از دیدن خانه‌های محلی با بالکن‌های چوبی و زیبایش لذت ببرید.



روز دوم: دیوید گارجی | «David Gareji»

«دیوید گارجی» مجموعه‌ صومعه‌های تاریخی و زیبایی است که قرن ششم میلادی در ناحیه‌ا‌ی به‌نام کاختی «Kakheti» در مرز گرجستان و آذربایجان ساخته شده است.



سیقناقی «Sighnaghi»

«سیقناقی» شهری زیبا و دل‌فریب در گرجستان است که در اواخر قرن 18 و اوایل قرن 19 بر فراز تپه‌ای مشرف به دره‌ آلازانی «Alazani» با چشم‌اندازِ کوه «Caucasus» ساخته شد. خیابان‌های سنگ‌فرش‌شده و خانه‌هایی با سقف‌های قرمزرنگ از مشخصه‌های اصلی این شهر است.



روز سوم: متسختا «Mtskheta»

«متسختا» اولین پایتخت گرجستان بوده است. شهری کوچک با فاصله 30 دقیقه‌ای از تفلیس. کلیسای جامع سوتیتسخولی «Svetitskhoveli» از جاذبه‌های دیدنی این شهر است.



گوری | «Gori» و  اوپلیستسیخه | «Uplistsikhe»

از «متسختا» می‌توانید به دو شهر«گوری» و «اوپلیستسیخه» سفر کنید. «گوری» محل تولد «استالین»  Joseph Stalin است که امروزه خانه‌‌ او تبدیل به موزه شده است.



«اوپلیستسیخه» نیز شهری با غارهای سنگی است که این غارها در 8 هکتار پراکنده شده‌اند.



روز چهارم:  استپانتسمیندا | «Stepantsminda»

«استپانتسمیندا» یکی دیگر از شهرهای کوچک گرجستان است که از محبوبیت زیادی در بین گردشگران برخوردار است. دلیل اصلی محبوبیت این شهر، وجود کلیسای سه‌گانه‌ گرگتی «Gergeti» است که در نزدیکی کوه کازبگی «Kazbegi» قرار دارد.



روز پنجم: کوتایسی | «Kutaisi»

«کوتایسی» نیز از پایتخت‌های پیشین گرجستان است که در یونسکو ثبت جهانی شده است. کلیسای جامع باگراتی «Bagrati» که قدمت آن به قرن 11 میلادی برمی‌گردد و از یادگاران هنر معماری گرجستان در قرون وسطی است، از جاذبه‌های دیدنی این شهر است. همچنین هنگام بازدید از شهر، تماشای صومعه‌های گلاتی «Gelati» و «Motsameta» و طبیعت حفاظت‌شده‌ ساتاپلیا «Sataplia» را نباید فراموش کرد.



روز ششم و هفتم: باتومی |  «Batumi»

شهر ساحلی «باتومی» در تابستان مقصد گردشگران خارجی زیادی است. شهری با جاذبه‌های فراوان و انواع سرگرمی‌ برای گردشگران. خیابان‌های عریض با درختان زیبا در دو طرف از مشخصه‌های این شهر است. دیگر جاذبه‌های دیدنی این شهر عبارتند از: مجسمه‌ «Ali» و «Nino»، برج الفبا «Alphabetic»، میدان‌های «Piazza» و «Europe».

[caption id="attachment_180865" align="aligncenter" width="1024"] برج الفبا در گرجستان[/caption]

 
کد خبر 180862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =