چمدان :  «پل الله‌وردیخان معروف به سی‌وسه‌پل یکی از 11 پل اصفهان است. سی‌و‌سه‌پل با مجموع طول 300 متر طولانی‌ترین پل زاینده‌رود و یکی از معروف‌ترین نمونه‌های طراحی پل در عهد صفویه است. اصفهان زمانی به‌ خصوص در قرن‌های 16 و 17 و در دوره زمامداری سلسله صفویه که به‌ عنوان پایتخت ایران تاریخی شناخته می‌شد یکی از بزرگ‌ترین شهرهای جهان بود.»

این تعریف کوتاهی است از سی و سه پل ؛ طولانی‌ترین پل زاینده رود توسط نشنال جئوگرافیک که اهمیت آن در جهان را کاملا گوشزد می‌کند. اما سوء مدیریت‌ در طول سال‌های متمادی و در دولت‌های متعدد این جاذبه بی‌نظیر گردشگری را به مرگ نزدیک کرده است.

وضعیت این پل تاریخی و زاینده رود ارزشمند را در عکسی که به تازگی منتشر شده است ببینید.

[caption id="attachment_180691" align="aligncenter" width="719"] این تصویر تلخ از زاینده رود و سی و سه پل از اینستاگرام مجید رفیعی انتخاب و منتشر شده است | مجید رفیعی درباره این پست خود نوشته است: غم زنده رود | رود و پل از هم جا افتاده‌اند | هر یکی نالان ز جمعی ناستود ...[/caption]

 

شهرداری اصفهان در بخشی از سایت خود در معرفی زاینده‌رود نوشته است: تقديرات ساختاري كره مسكون ما چنين رقم خورد كه جبال هميشه افراشته البرز و زاگرس ايران مركزي را حصار نموده و اقاليم و نزولات جوي خاصي را به آن هديه نمايد و از بركات آن رودخانه مهم زاينده رود كه به نام‌هاي ديگري مانند زنده رود، زندك رود، زرين رود، زرن رود و رودخانه اصفهان نيز خوانده مي‌شود جاري و با طي مسافتي در حدود ۳۰۰ كيلومتر و عبور از كوه‌ها و دره‌ها و پيچ و خم‌هاي متعدد در نهايت پايه‌گذار اصفهان بزرگ و مركز فرهنگ و تمدن ايران زمين گردد. بي‌شك نصيب چنين موهبتي باعث گرديد كه به تدريج آبادي‌هاي متعددي بصورت زنجيره‌اي در حواشي رودخانه شكل گرفته و جمعيت كثيري از بركات اين آب ارتزاق و به حيات خود ادامه دهند.

سرچشمه اصلي رودخانه زاينده‌رود را دو رودخانه مهم پلاسجان و شاخه‌هاي زاينده‌رود تشكيل مي‌دهد كه رودخانه اول از ارتفاعات گلپايگان سرچشمه گرفته و در محلي بنام كميتك وارد درياچه زاينده رود مي‌شود و رودخانه دوم موسوم به زاينده‌رود از ارتفاعات زردكوه بختياري و تونل كوهرنگ سرچشمه مي‌گيرد.

تعداد زيادي از شاخه‌هاي فرعي منتهي به زاينده‌رود نيز در تشكيل سرچشمه‌هاي زاينده رود نقش دارد كه مهمترين آنها عبارتند از كوهرنگ، چم دره، چشمه ديمه، دره خوربه، دره قاضي كوچك، دره خرسانك و چشمه‌هاي متعدد آهكي از نوع كارستيك كه به صورت زايشي موجب افزايش آب رودخانه مي‌شود.

کاش دوباره زنده شود «زنده رود» ...
کد خبر 180690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =