چمدان :  بانک ملی اعلام کرد: عملیات فروش ارز مسافرتی در شعب میرداماد، اسکان، مرکزی، بازار، امام حسین (ع)، هفتم تیر، استاد معین و کاشف انجام می شود. متقاضی برای خرید آن باید بلیت، گذرنامه و روادید (برای کشورهایی که نیاز به ویزا دارند) را به بانک یا صرافی ارائه کند.

شرایط پرداخت مجدد ارز مسافرتی در بانک‌ها ؛ نرخ به روز شد

برگشت ارز مسافرتی به بانک‌ها با تغییری در نحوه پرداخت نسبت به قبل همراه نیست و فقط قیمت آن همسطح بازار شده است، یورو برای مسافران تا ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان قیمت خورده است.

[related-post id="180607"]

پیگیری‌ از شعب از این حکایت دارد که تغییری در نحوه پرداخت نسبت به قبل اتفاق نیفتاده و فقط نرخ متفاوت است. بر این اساس هر مسافر فقط یک بار در سال می‌تواند از شعب بانک ارز مسافرتی دریافت کرده و سقف آن برای کشورها متفاوت است؛ به گونه‌ای که برای کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع حداکثر ۵۰۰ یورو و برای سایر کشورها تا ۱۰۰۰ یورو به مسافر پرداخت خواهد شد.
* عملیات فروش ارز مسافرتی در شعب میرداماد، اسکان، مرکزی، بازار، امام حسین (ع)، هفتم تیر، استاد معین و کاشف انجام می شود

* متقاضی برای خرید آن باید بلیت، گذرنامه و روادید (برای کشورهایی که نیاز به ویزا دارند) را به بانک یا صرافی ارائه کند

* برگشت ارز مسافرتی به بانک‌ها با تغییری در نحوه پرداخت نسبت به قبل همراه نیست و فقط قیمت آن همسطح بازار شده است، یورو برای مسافران تا ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان قیمت خورده است

* هر مسافر فقط یک بار در سال می‌تواند از شعب بانک ارز مسافرتی دریافت کرده و سقف آن برای کشورها متفاوت است؛ به گونه‌ای که برای کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع حداکثر ۵۰۰ یورو و برای سایر کشورها تا ۱۰۰۰ یورو به مسافر پرداخت خواهد شد

پرس و جو از شعب بانک ملی از این حکایت دارد که پرداخت دلار انجام نمی‌شود و فعلا فقط یورو است و نرخ آن بر اساس نرخ اعلامی بانک مرکزی به طور روزانه تعیین می‌شود، البته با نرخ بازار تفاوت چندانی نخواهد داشت؛ به گونه‌ای که امروز این ارز حدود ۱۴ هزار و ۷۰۰ تا ۱۴ هزار و ۸۰۰ قیمت‌گذاری شده و در بازار آزاد به حدود ۱۵ هزار تومان می‌رسد. مسافران می‌توانند حدود هفت روز قبل از سفر به شعب منتخب بانک ملی مراجعه کرده و درخواست دریافت ارز را اعلام کنند.

ارز مسافرتی از ابتدای سال جاری تاکنون بارها دچار نوسان شده است؛ به طوری که در ۲۰ فروردین و در سیاست جدید ارزی مسافران می‌توانستند با مراجعه به شعب بانک‌ها حداکثر تا ۱۰۰۰ یورو دریافت کرده، اما نرخ آن حدود ۴۲۰۰ تومان در هر دلار و تا مرز ۵۰۰۰ تومان برای هر یورو بود. در ادامه و با توجه به اختلاف قیمتی که با بازار آزاد وجود داشت و مسائلی که به وجود آمد، در بسته جدید ارزی، ارز مسافرتی به صرافی‌ها محول شد. از این رو صرافی‌ها می‌توانستند بر اساس ارز خریداری شده به مسافران پاسخگو بوده و البته قیمت‌ها در مدت اخیر همسطح بازار آزاد بود.

به گزارش چمدان، براساس بخشنامه بانک مرکزی، ارز مسافرتی، درمانی، دانشجویی و دانش آموزی، فرصت مطالعاتی، حق عضویت و حق ثبت نام در سازمان‌ها و مجامع بین المللی و محافل علمی و هزینه چاپ مقالات علمی، هزینه شرکت در نمایشگاه‌های خارجی از کشور، حق الوکاله دعاوی خارجی، هزینه اجاره و اشتراک شبکه‌های اطلاعاتی (اینترنت و رویترز)، هزینه برگزاری همایش‌های بین المللی و اعطای جوایز جشنواره‌ها و مسابقات و هزینه انجام آزمایش‌های علمی و فنی از مواردی است که در صرافی‌ها تامین می‌شود.

[caption id="attachment_156770" align="aligncenter" width="913"] متقاضی برای خرید ارز مسافرتی باید بلیت، گذرنامه و روادید (برای کشورهایی که نیاز به ویزا دارند) را به بانک یا صرافی ارائه کند[/caption]

[related-post id="180457"]

همچنین تامین ارز انتشار آگهی در خارج از کشور و دریافت گواهی بین المللی، هزینه خرید امتیاز پخش فیلم، هزینه شرکت‌های هواپیمایی ایرانی، هزینه شرکت‌های بیمه ایرانی، هزینه شرکت‌های اعزام کننده زائران به عتبات و عمره مفرده، ثبت نام در آزمون‌های بین المللی، هزینه حقوق و مزایای کارکنان شاغل در ایران، هزینه بابت رانندگان حمل و نقل بین المللی و ترانزیت، شرکت در دوره‌های آموزشی و پژوهش خارج از کشور، ثبت نام و شرکت در امتحانات علمی و تخصصی خارج از کشور، هرینه خدمات کنسولی سفارتخانه‌های خارجی، هزینه‌های ارزی شرکت‌های مسافرتی و گردشگری، هزینه‌های حمل و ترانزیت و توزیع محموله‌های پستی بین المللی، بابت تبدیل مانده ریالی ناشی از خرید ارز اتباع خارجی از دیگر مواردی است که صرافی‌ها مجاز به انجام آن هستند.

به گفته عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزِی، تنها سه درصد از عملیات‌های ارزی در کف بازار و در صرافی‌ها انجام می‌شود و عمده معاملات ارزی به شکل حواله در نیما صورت می‌پذیرد.

[related-post id="156688"]
کد خبر 180599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =