کتابخانه هاروارد عکس‌های عمارت عبدالعلی خان صوفی املش از مجموعه شکوه مقیمی را منتشر کرده است. این خانه در سال 1207 ساخته شده و اکنون 200 سال از عمر آن می‌گذرد. محوطه‌ای با مساحت ۵ هزار مترمربع که ۷۰۰ مترمربع بنا را نیز شامل می‌شود و دارای دو طبقه تابستانی و زمستانی با ۱۲ اتاق و ۶ پستو است.

چمدان : تمامی اتاق‌های این عمارت به صورت قرینه بوده و آثار گچ‌بری، شیشه‌های رنگی، مقرنس کاری، آینه کاری، نقاشی‌های روی دیوار و به کارگیری رنگ‌های طبیعی این بنا را به عنوان یکی از بناهای شاخص شهرستان املش و استان گیلان ساخته شده است، خزینه، حمام و آشپزخانه این بنا در خارج از آن واقع شده است.
 

خان‌های صوفی در استان گیلان | سرکردگی ایل صوفی از سال ۱۳۲۵ خورشیدی با نصرت الله خان صوفی - سیاوش است. وی فرزند یحیی خان فرزند نصرالله خان حاکم رانکوه فرزند حاج میرزا محمدعلی خان فرزند حاج جهان گیر خان فرزند حیدر بیگ فرزند علی شاه صوفی است | فهرست بزرگان کرد صوفی هم اکنون عبارت است از: جلال خان صوفی، امان الله خان صوفی، حسین خان صوفی، عبدالعلی خان صوفی، کریم خان صوفی، ناصر خان صفوی، حسن خان صوفی، جمشید خان صوفی، حبیب الله خان صفوی، طاهر خان صوفی، حاج میرزا خان و سرهنگ محمد خان صوفی | میرزان پسر ارشد نصرت اله خان صوفی احمد علی خان صوفی است که سمت شهرداری املش را دارا بوده و خدمات شایسته‌ای به این شهر ارائه کرد

 



در اندرونی این بنا اهل و عیال زندگی می‌کردند و سردر این خانه که محل دیدار همه سران نظامی و خانواده‌های بزرگ بوده است، بیشتر برای ملاقات‌های میرزا یحیی خان صوفی که حاکم اینجا بوده استفاده می‌شده است. تا کنون پنج نسل در این عمارت زندگی کرده‌اند و نسل ششم هم در این بنا رفت و آمد دارند.
 



این عمارت را حاج میرزا محمد خان صوفی برای پسرش حاج میرزا یحیی خان به یادگار گذاشته است و او نیز برای پسرش نصرت الله خان صوفی سیاوش. نصرت الله خان تلاش زیادی برای آبادانی املش می‌کند اما نمی‌تواند آن را از روستا به حالتی بزرگتر گسترش دهد.
 



در نهایت عبدالعلی خان صوفی سیاوش فرزند نصرت الله در سال 1339 شهردار املش می‌شود و خدمات زیادی به شهر املش می‌کند.
 



خانه عبدالعلی خان صوفی در  محله سرچور به شماره ۳۲۰۹۷ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شد. ارتفاع طبقه همکف ۲۲۵ سانتیمتر و ارتفاع طبقه اول ۳۲۵ سانتیمتر است. طبقه همکف اندرون خانه مربوط به خدمات می‌شد و طبقه اول که از نظر اقلیمی موقعیت بهتری را دارا است محل تشریفات و شاه نشین خانه تلقی می‌سود. در پلان خانه سبک قرینه سازی کاملا رعایت شده است در مرکز طبقه اول شاه نشین خانه (تالار پذیرایی) و در طرفین دو اطاق که به ایوان‌های شرقی و غربی که از خصوصیات معماری منطقه شمال است راه می‌یابند.
 



نورگیرهای تالار و اطاق‌های جانبی از ارسی‌های بسیار زیبا که رنگ و تناسبات آنها هر یک به دلیلی خاص جایگزاری شده تزئین شده است همگی بر روی نمای خانه خودنمائی می‌کند. تزئینات داخل اطاق‌ها و سقف خانه با نقش و نگارهای بسیار زیبا گچ‌بری شده است. مصالح بکار رفته شده عموماً آجر، چوب و سفال که از مصالح بومی منطقه هستند استفاده شده و پره سربندی (دامنه) برای جلوگیری از برخورد رده باران با بدنه ساختمان به صورت شیر سر خراطی شده در سه طبقه دامنه زیبائی با عرض زیاد به وجود آورده است. پوشش سفال سربندی با رنگ قهوه‌ای خود به صورت نگینی در فضای سبز محیط جلوه‌گری می‌کند.
 


 


 



 

ویدئویی از این عمارت زیبا را در زیر ببینید:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



چهار عکس زیر متعلق به مجموعه عکس های کتابخانه هاروارد نیستند اما زوایای دیگری از این عمارت با شکوه را از نگاه دوربین علی اسدالهی ستوده نشان می دهند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کد خبر 180349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمیده پورمتشکر ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۸
    بسیار عالی بود. ممنون از شما. حتما برای دیدن این عمارت زببا سفری به املش میرم