چمدان :  سقف حیاط حسینیه‌های یزد در آستانه محرم مسقف می‌شود تا شب‌های عزاداری دهه نخست محرم در حیاط حسینیه‌های شهر برپا شود.  شهر یزد به حسینیه ایران معروف است و در کوچه و پس کوچه‌های شهر حسینیه‌های کوچک و بزرگی وجود دارد که بسیاری از آنها تنها در دهه نخست محرم فعال هستند.

پوش‌کشی یکی از رسوم پیش از محرم این حسینیه‌ها در شهر یزد است که حیاط‌ها و فضای باز خود را با پارچه‌های سفید و خاصی مسقف می‌کنند. پارچه‌هایی که نقاشی‌ها و اسما الهی بر آنها نگاشته شده و برخی‌ از این پوش‌ها قدمت بیش از 100 ساله دارند.

پوش کشی حسینیه‌های یزد در روز تعطیل پیش از محرم با گرد هم جمع شدن اهالی انجام می‌شود. ابتدا پوش‌ها در حیاط حسینیه پهن می‌شوند. هم زمان که عده‌ای از پشت بام حسینیه پوش‌ها را با طناب بالا می‌کشند، عده‌ای ستون‌های چوبی زیر پوش‌ها قرار می‌دهند. پوش‌ها تا پایین مراسم عزاداری بر روی حسینیه باقی می‌مانند.



در کنار حسینیه‌ها، یزدی‌ها مسجد جامع معروف این شهر را که در میان بافت تاریخی این شهر قرار دارد را نیز پوش‌کشی می‌کنند. مسجد جامع یزد در ماه محرم بدون پوش است اما برای مراسم اربعین حیاط این مسجد نیز با حضور اهالی شهر پوش‌کشی می‌شود.

ویدئو | پوش‌کشی حسینیه فهادان

ویدئو | پوش‌کشی حسینیه گازرگاه یزد
کد خبر 180323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =