چمدان:  «مهدیه عابدزاده» از جمله بناهای ارزشمند و تاریخی شهر مشهد بود که در زمان ملی شدن صنعت نفت یکی از پایگاه‌های این نهضت به حساب می‌آمد و آن را اولین مهدیه ایران نیز می‌نامیدند. این بنای تاریخی متعلق به دوره پهلوی بر اثر عدم مرمت به موقع و تخریب‌های گاه و بی‌گاه، آسیب‌های زیادی دید تا آنکه در سال 95 مالکان آن از تصمیم برای تخریب سخن گفتند و آن را به دلیل  وضعیت نابسامان بنا خواندند و اظهار کردند که بنا عین به عین دوباره ساخته می‌شود.

اما بسیاری از کارشناسان و کنشگران حوزه میراث فرهنگی به این مساله اعتراض کردند به طوری که شهریار ناسخیان رئیس دانشکده مرمت اصفهان عنوان کرد که همین بنای قدیمی  قابلیت مرمت دارد و بنای جدیدی که به جای آن ساخته می‌شود دیگر ارزشمند نیست.

از سوی دیگر اصرار زیاد مالکان بنا بر تخریب و ساخت عین به عین در شرایطی که کارشناسان این کار را اشتباه می‌دانستند، این نگرانی را به وجود آورد که در ساخت مجدد تغییراتی در آن ایجاد شود.

بالاخره این بنا در سال 95 به صورت کامل تخریب شد و اکنون وفا ثابتی مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی ثامن خبر از انجام طراحی جدید برای بازسازی آن می‌دهد.

او اظهار کرد: به دنبال رایزنی‌ها و تعاملات خوبی که بین اداره کل میراث فرهنگی استان و جامعة المصطفی العالمیه به‌عنوان مالک مهدیه داشتیم، آن‌ها طرح اولیه بازسازی عین‌به‌عین این بنا را تهیه و ارائه کردند که در استان تایید شد اما با توجه به ضرورت تایید این طرح در سازمان میراث فرهنگی، آن را به تهران ارسال کردیم.

او افزود: احتمالا در هفته آینده در سفری که نمایندگان اداره کل میراث فرهنگی استان به تهران خواهند داشت، بررسی نهایی این طرح در دستور کار سازمان قرار خواهد گرفت و پس از تایید نهایی، مجوز آغاز عملیات عمرانی مهدیه صادر خواهد شد.

ثابتی به این نکته اشاره کرد که در طرح ارائه شده، بنای مهدیه کمی نسبت به موقعیت قبلی جابه جا خواهد شد و در پشت آن ساختمان جدید متعلق به جامعة المصطفی العالمیه احداث می‌شود.

مهدیه عابدزاده یکی از بناهای فرهنگی و جزئی از هویت فرهنگی و انقلابی شهر مشهد است که بخشی از آن در سال 94 تخریب شد و متاسفانه یک سال بعد، به طور کامل تخریب و با خاک یکسان شد. با این وجود سازمان میراث فرهنگی این بنا را به عنوان مکان رویداد تاریخی ثبت ملی کرد و مقرر شد بازسازی عین به عین آن در دستور کار مالک قرار بگیرد.





[caption id="attachment_180374" align="aligncenter" width="850"] مهدیه عابدزاده پیش از تخریب[/caption]
کد خبر 180313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =