آلودگی هوا چه بر سر گردشگری ایران می‌آورد؟ | برخی تورهای خارجی، تهران را غیرقابل تردد می‌دانند

چمدان :  در حالی که استان خوزستان و بسیاری از استان‌های کشور مانند لرستان و ایلام،  به دلیل هجوم ریزگردها دچار  مشکلات فراوان شده و حتی هفته گذشته غلظت گرد و غبار در اهواز به 47 برابر حد مجاز رسید و گرد و غبار استان یزد را نیز که نسبت به دیگر استان‌ها از هوای بهتری برخوردار  است، فرا گرفت به طوری که میزان گرد و غبار  در ساعات اولیه ورود (یک بامداد چهارشنبه 25 بهمن) توسط ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا  یزدحدود 8 برابر حدمجاز ثبت شده‌ و  شاخص کیفی هوا در وضعیت ناسالم برای کلیه گروه ها قرار گرفت.

هرچند که این شدت از  آلودگی هوا پیش از هرچیز  سلامتی شهروندان را تهدیدی می‌کند، اما اثرات منفی دیگری نیز بر جای می‌گذارد که یکی از آنها اختلال در صنعت گردشگری است.

افزایش گرد و غبار نه تنها سبب ایجاد اختلال در پروازها و سیستم حمل و نقل می‌شود ، بلکه  به دلیلی به خطر انداختن،  سلامت گردشگران و توصیه مقامات مسئول به بیرون نیامدن از خانه در روزهای آلودگی هوا، گردشگران را نیز با مشکل روبرو می‌کند.

رئیس جمهور در سخنرانی خود در روز سه‌شنبه از همه استانداران خواست تا برای رونق گردشگری کمک کنند، اما با وجود فراهم نبودن شرایط اولیه مانند هوای مناسب برای تنفس چگونه  توسعه گردشگری و  جذب گردشگر امکانپذیر است؟

«دکتر مصطفی عمادزاده» دکتری اقتصاد و مدیر گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه شیخ بهایی در مورد تاثیر آلودگی هوا بر گردشگری به خبرنگار چمدان گفت:آلودگی هوا تاثیر فوق العاده زیادی بر گردشگری دارد، گردشگران اغلب تمایل دارند به مقصدی سفر کنند که خوش آب و هوا تر از محل زندگی خودشان  و در محیط سالمی باشد بنابراین هوای سالم یکی از پیش نیازهای اصلی گردشگری  گردشگری است.

وی در مورد آلودگی هوای یزد که یکی از مقاصد اصلی ایران برای سفر است، اظهار کرد: باید میان آلودگی موقت و آلودگی طولانی مدت تفاوت قائل شد، آلودگی در یزد همیشگی نیست و رفع می‌شود اما مثلا در شهری مانند تهران آلودگی عمومی است و بسیاری از تورهای خارجی تهران را به دلیلی آلودگی و ترافیک قابل تردد نمی‌دانند.

پژوهش‌های علمی چه می‌گویند؟

برخی از پژوهش‌های  علمی در سال‌های  اخیر نیز این مساله را تایید می کنند، برای نمونه در پژوهشی که با عنوان «بررسی تاثیر آلودگی هوا بر گردشگری» شهر اصفهان توسط  نیلوفر پنجه پور و هوشمند عطایی در سال 2016 انجام شد، نشان می‌دهد که  اکثر گردشگران به دلیل وجود جاذبه هاي زیاد تاریخی و فرهنگی و موقعیت زیاد کسب و کار بیش از چند بار شهر اصفهان را به عنوان مقصدی برای سفرشان برگزیده اند ، با این وجود آلودگی شدید هوا در فصل زمستان از مهم ترین عواملی بوده  که انگیزه گردشگران را برای سفر به شهر اصفهان کمرنگ کرده و افزایش  آلودگی هوا  منجر به ایجاد شرایط دشواری برای افراد بیمار، مسن و کودکان در سفر بوده  و این مسئله منجر به کاهش میزان گردشگران در شهر اصفهان شده است.»
آلودگی شدید هوا در فصل زمستان از مهم ترین عواملی بوده  که انگیزه گردشگران را برای سفر به شهر اصفهان کمرنگ کرده‌است

از طرف دیگر محبوبه زرگری و مطهره زرگری در پژوهشی دیگری با نام نگرش اقلیمی-گردشگری با تاکید بر تاثیر آلودگی هوا  بر جذب گردشگر در کلانشهر تهران،  اشاره کرده‌اند  که شهر تهران حدود 200 روز در شرایط وارونگی هوا قرار داردکه برای سلامتی مضر است و همچنینی موجب تعطیلی ارگان‌ها و سازمان‌هایی می‌شود که نمی‌توانند میزبان گردشگران باشند. از طرفی در این روزها توصیه می‌شود که مردم از خانه بیرون نیایندو این در حالی است که هیچ گردشگری برای ماندن در هتل، سفر نمی‌کنند.

تاثیر آلودگی هوا بر جاذبه‌های گردشگری

کمترین تاثیر آلودگی هوا بر بناها و آثار تاریخی و منظر شهری تغییر رنگ ، کدر و آلوده کردن آنهاست، از سوی دیگر احمدرضا حشمتی، کارشناس ارشد مرمت در گفت‌وگو با خبرنگار چمدان در مورد تاثیر آلودگی هوا  گفت: آلودگی هوا قطعا بر آثار تاثیرگذار است ، برای نمونه ممکن است بارانی که پس از آلودگی هوا می‌بارد اسیدی باشد و بر آثار سنگی تاثیر بگذارد، به طوری که این گونه تاثیرات در تهران، در آثاری مانند سردر کاخ مرمر قابل مشاهده است که البته اخیرا آن را مرمت کردیم.
ممکن است بارانی که پس از آلودگی هوا می‌بارد اسیدی باشد و بر آثار سنگی تاثیر بگذارد، به طوری که این گونه تاثیرات در تهران، در آثاری مانند سردر کاخ مرمر قابل مشاهده است.

اگر آلودگی هوا بر جاذبه‌های  گردشگری تاریخی به صورت تدریجی تاثیر می‌گذارد اما در جاذبه‌های طبیعی به صورت آنی سبب ایجاد مشکل می‌شود.

در زمانی که پارک‌ها یا فضاهای باز داخل شهری،  هوای مناسبی برای تنفس ندارند گردشگران قطعا از حضور در آنها اجتناب میکنند اما بخش مهمتر، تالابهای گسترده و متنوع  هستند که پیش از این از جاذبه‌های اصلی گردشگری طبیعی به حساب می‌آمدند و در فصل‌های سرد میزبان هزاران پرنده مهاجر و گردشگران پرنده‌نگر بودند که امروزه تعداد چشمگیری از آنها به دلیل خشک شدن خود به منبع تولید ریزگرد و آلودگی  تبدیل شده‌اند که می‌توان تالاب پریشان در استان فارس را به عنوان یکی از این موارد نام‌ برد .

قطعا لازم است که  به جای شعار واقعی‌تر به مساله گردشگری نگاه کرد چرا که ما هنوز در زیرساخت‌ها و فراهم آوردن شرایط ابتدایی برای ورود گردشگر خارجی به کشور دچار مشکلات بسیار هستیم.

[related-post id="18071"]
کد خبر 18007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =