سرمایه‌گذاری اتریش در گردشگری کوهستان ایران

چمدان : سعید اوحدی معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سازمان میراث‌فرهنگی امروز در نشست تخصصی ایران و اتریش با موضوع گردشگری کوهستان گفت:


  • تاکنون هشت کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و اتریش تشکیل شده و یکی از شش کارگروهی که پیرو این کمیسیون‌ها شکل گرفته کارگروه‌ حوزه گردشگری است. نهمین جلسه کمیسیون مشترک نیز در وین برگزار می‌شود. حضور هیئت اتریشی در ایران می‌تواند سرفصل جدیدی را در حوزه سرمایه‌گذاری و برنامه‌های مشترک این دو کشور ایجاد کند.

  • در سفری که مسئولان ارشد بانک مرکزی و بانک توسعه صادرات به وین داشتند مصوب شد که کشور اتریش یک خط اعتباری را در اختیار ایران برای سرمایه‌گذاری قرار گیرد. می‌توان این خط اعتباری برای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری به‌ویژه گردشگری کوهستان استفاده کرد.

  • در کنار تمام جاذبه‌های کشور، وجود امنیت در کشور به‌عنوان مزیتی قابل توجه می‌تواند در جلب و جذب سرمایه‌گذاری مؤثر باشد، قوانین جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران جزو مترقی‌ترین قوانین سرمایه‌گذاری در دنیاست. مثلا شرکت‌ها و سرمایه‌گذارانی که در ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند از خدمات بیمه‌ای بسیار خوبی برخوردار هستند.

  • معافیت‌های مالیاتی برای سرمایه‌گذاران خارجی یکی دیگر از قوانین حمایتی برای سرمایه‌گذاری خارجی است، معافیت مالیاتی در مناطق برخوردار 10 سال و درمناطق کم برخوردار 13 سال بعد از بهره‌برداری برای سرمایه‌گذاران خارجی برقرار خواهد بود. باید تأکید کنم که بخش عظیمی از ظرفیت‌های ورزش‌های کوهستانی ما در این مناطق کم‌برخودار قرار دارند.

  • دولت جمهوری اسلامی ایران تضمین اصل و سود سرمایه‌گذار را به ارز خارجی نیز در هر زمان به سرمایه‌گذاران اعطا می‌کند. همچنین در صورت هرگونه سوءتفاهم بین کشور سرمایه‌گذار و طرف ایرانی، امکان طرح مسئله در دادگاه‌های بین‌المللی نیز فراهم شده است.

  •  معمولا کشورها برای مالکیت زمین محدودیت‌های جدی اعمال می‌کنند، اما در ایران در صورتی که شرکتی خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران وجود داشته باشد، دولت جمهوری اسلامی ایران زمینه‌های لازم را برای مالکیت زمین فراهم کرده است.

  • در شعاع حداکثر 45 کیلومتری تهران سه پیست اسکی یعنی پیست توچال، پیست دیزین، پیست شمشک با قابلیت ارائه در سطوح بین‌المللی را داریم که هر سه پیست اکنون فعال هستند.


کریستوف گراپ‌مایر رایزن بازرگانی سفارت اتریش نیز در این جلسه گفت:

  • اعضای این هیئت اتریشی در مدت زمان حضور در ایران در جلسات متعددی شرکت کردند که نتیجه آن این بود که اعضا، شرایط ایران برای همکاری‌های مشترک اقتصادی را مثبت ارزیابی کردند. طبیعتاً جاذبه‌های گردشگری ایران به‌عنوان کشوری که جغرافیای بسیار مناسبی در منطقه و جهان دارد بسیار منحصربه‌فرد است همچنین قطعا فرهنگ و پیشینه تاریخی ایران نیز یکی از جاذبه‌های گردشگری برای گردشگران و شرکت‌های خارجی خواهد بود.

  • یکی از نکات بسیار مثبت ایران، مهمان‌نوازی ایرانیان است که برای بسیاری از کشورها ارزشمند است. چشم‌انداز مناسب و امیدوارکننده‌ای وجود دارد که ظرفیت گردشگری ایران تا 1404 به 20 میلیون نفر برسد.


در ادامه این نشست محمدرضا پوینده سرپرست دفتر همکاری و توافق‌های ملی گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز گفت:

  • در 9 ماه امسال از بیش از 41 کشور گردشگر کوهستانی به ایران سفر کردند. این میزان در مقایسه با سال گذشته سه برابر شده است. خدمات ارزان ورزش‌های کوهستانی در ایران در مقایسه با سایر کشور‌ها می‌تواند ظرفیت مناسبی برای جذب گردشگران کوهستانی سایر کشورها باشد.


در ادامه این جلسه مدیران پیست‌های توچال، دیزین و چند تن از سرمایه‌گذاران ایرانی توضیحاتی را در خصوص ظرفیت‌های گردشگری کوهستانی و زمستانی در ایران ارائه کردند.

همچنین اعضای این هیئت اتریشی که متشکل‌ از نمایندگان شرکت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه‌های خدمات پیست‌های اسکی، مشاوره در زمینه صنعت گردشگری، برنامه‌ریزی، نصب و راه‌اندازی سیستم‌های روشنایی و گرمایشی در پیست‌ها و زمین‌های ورزشی، ساخت سیستم‌های حمل‌ونقل کابلی، متخصص سیستم‌های تولید برف،  تجهیزات ورزش‌های زمستانی و کوهستانی و... در این جلسه بحث و تبادل نظر کردند.

این هیئت اتریشی به درخواست خود برای بررسی و آشنایی با ظرفیت‌های ایران در حوزه سرمایه‌گذاری به ایران سفر کرده‌اند برای بررسی، بحث و آشنایی در زمینه سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری عصر امروز با معاون سرمایه‌گذاری و برنامه‌ریزی سازمان میراث‌فرهنگی و جمعی از مدیران و سرمایه‌گذاران دیدار کردند.
کد خبر 17381

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =