«شهر گردشگر» در هیچ جای دنیا وجود ندارد | احمدی‌نژاد هم طرح «من درآوردی» داشت

چمدان: دکتر اسماعیل قادری عضو هیات علمی گروه گردشگری - جهانگردی دانشگاه علامه طباطبایی در گفتگو با چمدان  در مورد اصطلاح «شهر گردشگر» که مسئولان گردشگری دولت دوازدهم بر آن تاکید زیادی دارند و وعده ایجاد چند شهر گردشگر را داده‌‎اند، گفت: استفاده از این عناوین اتفاق جدیدی نیست در زمان احمدی‌نژاد نیز طرحی شبیه به شهر گردشگر مطرح بود.

او در پاسخ به اینکه آیا در دنیا تئوری با عنوان «شهر گردشگر» در حوزه گردشگری وجود دارد یا خیر؟ گفت: چنین چیزی در دنیا وجود ندارد، این چیزها «من درآوردی» است، من در تمام طول فعالیت علمی‌‍ام در حوزه گردشگری هرگز چنین اصطلاحی را نشنیده‌ام و چنین چیزی در ادبیات گردشگری وجود ندارد.

قادری در مورد اینکه گفته می‌شود در این طرح مدیریت شهری در برنامه ریزی‌های شهر علاوه بر شهروندان، گردشگران را نیز در نظر خواهد گرفت، اظهار کرد: مسولان گردشگری باید بدانند که شهرداری‌ها برای شهرها برنامه ریزی نمی‌کنند، بلکه شهرها برنامه جامعی دارند که چشم انداز 20 ساله شهرها را پیش بینی و امکانات و خدمات را بر اساس جمعیت شهر‌ها تعیین کرده است، بنابراین اگر می‌خواهند در زمینه توسعه گردشگری در شهرها اقدام کنند باید «سازمان گردشگری مقصد» را در شهرهای بزرگی که گردشگری در آنها نقش محوری دارد شکل بدهند تا رئیس این سازمان‌ها شهر‌ را مدیریت کنند.

[related-post id="1630"]

این استاد دانشگاه درباره علت اصرار بر اجرای طرح «شهر گردشگر» گفت: شخصی را به قله کوه می‌برند و می‌گویند اینجا چاه بکن، آن شخص می‌گوید از اینجا که آب در نمی‌آید، به او پاسخ می‌دهند اگر برای ما آب ندارد برای تو که نان دارد. حال  باید گفت این طرح برای سازمان آبی نخواهد داشت اما شاید برای برخی افراد نان داشته باشد.

وی در مورد اینکه گفته می‌‌شود «شهر گردشگر» در کیش اجرا شده و نتیجه خوبی داشته است، افزود: ارزیابی این مسئله بسیار ساده است، می‌توان از آژانس‌دارها، هتل‌دارها و مسافران پرسید،  بر اساس پرس و جویی که من کردم این افراد معمولا اعتقاد دارند که شیرازه گردشگری کیش از هم فروپاشیده‌ است و مجوز‌های بی حد و حصر و آشفته بسیاری صادر شده‌ است، اگر بخواهند این آشفتگی کیش را به دیگر شهرها نیز انتقال دهند، اتفاق خوبی در حوزه گردشگری رخ نخواهد داد.

قادری ادامه داد: ما برنامه ششم توسعه را داریم، اگر مسولان  بخواهند کار مفیدی در حوزه گردشگری انجام دهند باید ببینند که آن برنامه چه تکالیفی برای آنها تعیین کرده‌ است و به دنبال اجرایی کردن آن باشند  باقی چیزها شعار و نمایش است .
کد خبر 1718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =