آرامستان رنگین‌کمان در دریای مرده | تصاویر بی‌نظیر رنگارنگ شدن دریاچه چینی‌ها را ببینید

چمدان: هرچند گردشگران تغییر رنگ این دریاچه را که به طیف‌هایی از رنگ‌های مایل‌ به‌ قرمز، سبز و زرد درآمده است غیرعادی می‌دانند اما دلیلی علمی برای این اتفاق وجود دارد.

این پدیده نادر در اثر شکوفایی گونه‌ای از جلبک‌های آب شور به‌ نام Dunaliella salina است. تکثیر بیش‌از حد جلبک‌ها را شکوفایی جلبکی می‌گویند. به‌ دلیل ازدیاد این نوع جلبک، محیط‌های دریایی به‌رنگ سبز دیده می‌شوند اما اگر در معرض نور شدید و درجه شوری آب بسیار بالا قرار بگیرند در سلو‌ل‌هایشان مقادیر بالایی کاروتنویید تولید می‌کنند تا از خودشان در برابر شوری و نور زیاد محافظت کنند. کاروتنویید که عامل به‌ وجود آمدن رنگ قرمز در گیاهان و جلبک‌ها است سبب می‌شود محیط دریایی به رنگ قرمز و طیف‌هایی از آن درآید.

مطالعاتی که دانشمندان دانشگاه کانسپسیون در شیلی انجام داده‌اند نشان می‌دهد که این جلبک سازگاری بسیار بالایی با محیط‌های نمکی دارد و در دریاچه‌های آب شور بسیاری از نقاط جهان از جمله شیلی، استرالیا، مکزیک و چین زندگی می‌کند. نوعی از گونه جلبک اگر در محیط‌های در معرض شوری بالا، نور شدید، گرسنگی زیاد و دمای بالا قرار گیرد می‌تواند بیش‌از 10 درصد از وزن خودش بتا-کاروتن ذخیره کند. همین‌ مسئله باعث می‌شود رنگ دریاچه‌ها قرمز یا صورتی دیده شود.

دریاچه زایزی در یونچنگ چین حدود 500 میلیون سال قبل عصر سنوزوئیک به‌وجود آمده است. این دریاچه با وسعت 120کیلومتر مربع، سومین دریاچه سدیم‌ سولفات درون‌کشوری بزرگ دنیا است.براساس گزارش نشنال‌جئوگرافیک، شکوفایی جلبکی بعضی‌ مواقع در اثر ازدیاد مواد غذایی در آب به‌وجود می‌‌آید. با تغذیه بیشتر و افزایش تعداد جلبک‌ها محیط زندگی آن‌ها با کمبود اکسیژن مواجه می‌شود و درنتیجه این محیط به «منطقه مرده» یا «منطقه کم‌اکسیژن» تبدیل می‌شود. حاصل این اتفاق، مرگ دسته‌جمعی ماهی‌ها و سایر آبزیان است.




کد خبر 1713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =