خراب شدن «آسمان» بر ارگ کریمخانی | مجوز عجیب شهرداری شیراز و واکنش میراث

چمدان: با وجود اعتراض گسترده فعالان حوزه مدني و رسانه‌ها به ارتفاع اين هتل، در روزهاي اخير عكس‌هايي در شبكه‎هاي مجازی منتشر شده كه نشان می‌دهد چگونه منظر ارگ كريمخاني تحت تاثير اين بنا‌ی غول پيكر قرار گرفته‌ است و اداره كل ميراث فرهنگي استان فارس نيز نتوانسته از مشكل جلوگيری كند.

مديرعامل اين هتل نیز پيش از اين اظهار كرده بود كه ساخت اين هتل با گرفتن تمام مجوزهاي لازم از دسنگاه‌های مرتبط انجام شده‌ است.

علاوه بر اينكه مخدوش شدن حريم منظری يك اثر از ارزش‌های آن مي‌كاهد در پرونده ثبت جهاني آن در سازمان يونسكو نيز اختلال ايجاد خواهد كرد. در اين رابطه روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان فارس توضيحي را در اختيار درنگ به شرح زير قرار داده‌ است:

در ابتدای می‌بایست به این نکته اشاره کنیم که هتل آسمان باید با ضوابط معماری مصوب M6 ساخته می‌شد اما با توجه به اینکه بیشتر هتل‌های شهر شیراز متمرکز در خیابان رودکی هستند شهرداری شیراز در یك مرحله با افزایش ضابطه این هتل به M10 و در مرحله‌ای دیگر به M14 در کمسیون ماده ۵ موافقت می‌نماید. هر چند که بعد از طی این مراحل و با وجود مصوبه کمسیون ماده ۵، شهرداری مجوز ساخت هتل مذکور را به 17/5 طبقه افزایش داده است.

پیرو این اتفاق از آنجایی که بحث‌های گوناگونی پیرامون حریم منظری ارگ کریم خانی مطرح شد میراث فرهنگی فارس موضوع را از طریق شورای عالی معماری و شهرسازی پیگیری کرد و پس از مراجعات متعدد، این شورا پاسخ خود را با تاکید بر لزوم رعایت ضابطه مصوب کمسیون ماده ۵ شهرداری شیراز درباره صدور مجوز ساخت هتل ارائه کرد.

بر اساس اظهار نظر کارشناسان شورای عالی معماری و شهرسازی، اداره کل میراث فرهنگی فارس موضوع را از طریق مراجع ذیصلاح قانونی مجدانه پیگیری کرد و در نهایت با توجه به داشتن مجوز قانونی مالک هتل از شهرداری شیراز رای به نفع وی صادر شد. لذا شایعات مطرح شده در فضای مجازی و رسانه ها مبنی بر بی‌تفاوتی و یا عدم پیگیری موضوع توسط میراث فرهنگی استان با واقعیت مطابقت ندارد.

در مسیر پیگیری موضوع، مسئولان و کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی فارس با تلاش‌های بی‌وقفه و برگزاری جلسات متعدد با مالک و سازنده هتل مذکور سعی بر ایجاد تعامل برای رفع این معضل داشته‌اند.

باید پذیرفت تغییر در نقشه‌های معماری و سازه‌ای هتلی در این ابعاد در زمانی کوتاه و بدون ضرر مالی امکان پذیر نمی‌باشد. بنابراین لازم است برای حل این موضوع به دنبال بهترین و موثرترین راهکار اجرایی باشیم. از این رو این اداره کل از کلیه کارشناسان و علاقمندان به میراث فرهنگی دعوت می‌کند تا پیشنهادهای عملیاتی خود را برای رفع این مشکل مطرح کنند و امیدواریم با توجه به مذاکره با مالک هتل آسمان و اقدامات کارشناسی مناسب این موضوع به بهترین نحو ممکن حل شود.»



 

ارگ كريمخانی بنايي متعلق به دوره زنديه و مقر حكومت سلسله زنديه در ايران بوده كه شامل دو بخش مسكوني و نظامي است، نماي بيرون اين ارگ آجری و ديوارهای داخلي آن به نقاشي‌هاي مينياتور مزين است.
کد خبر 170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =