چمدان : جزایر گالاپاگوس مجمع‌الجزایری آتشفشانی و بخشی از جمهوری اکوادور است. در جزیره سن‌کریستوبال این مجمع‌الجزایر، 8 هزار نفر دست‌کم با 4 هزار شیردریایی کنار هم زندگی می‌کنند.

این جزایر که در فاصله هزارکیلومتری از سواحل اکوادور قرار دارند به‌ عنوان بهشت بزرگ تنوع‌زیستی زمین شناخته می‌شوند و در حقیقت، چارلز داروین در سفر به گالاپاگوس، نظریه معروف فرگشت را مطرح کرد. امروزه در این جزایر هزاران کوسه، لاک‌پشت‌های غول‌پیکر، ایگوآنا و بسیاری از گونه‌های درمعرض خطر انقراض زندگی می‌کنند.

اما این سایت طبیعی میراث جهانی یونسکو در حال حاضر با خطر یک تناقض ویژه مواجه است. به‌طوری‌که دولت اکوادور با افزایش تعداد پروازها خیل عظیمی از گردشگران را به این کشور جذب کرده است اما همزمان در تلاش است از هجوم گردشگران به جزایر گالاپاگوس جلوگیری کند. با وجود این به‌ دلیل بحران اقتصادی راه‌حل عجیبی را برای محدود کردن گردشگران برگزیده که درآمد حاصل از این جزایر کاهش نیابد.

سال 2017 صنعت گردشگری در جهان به‌طور متوسط 7 درصد افزایش یافت که این رقم در اکوادور برابر با 14درصد (1.6 میلیون بازدیدکننده) و سهم گالاپاگوس از این تعداد 245 هزار گردشگر بود. این درحالی است که بسیاری از 1.6 میلیون گردشگری که در سال 2017 به این کشور سفر کردند از شیفتگان این جزایر بودند که به‌دلیل ورود محدود به این مناطق با وجود پرداخت هزینه‌های سفر به اکوادور موفق نشدند از این سایت میراث جهانی بازدید کنند.

قوانین محدودیت ورود به مناطقی که با تعداد بالای گردشگران مواجه‌اند اتفاق تازه‌ای نیست اما تفاوتی که درمورد گالاپاگوس وجود دارد این است که انتخاب گردشگرانی که اجازه ورود به این مجمع‌الجزایر را دارند براساس توجه به طبیعت و دغدغه‌های این مسافران به مسائل محیط‌زیستی انجام نمی‌شود، بلکه هر گردشگری که جیب پرپول‌تری داشته باشد می‌تواند به این جزایر راه ‌یابد. این قانون جدید، گالاپاگوس را در معرض خطری جدی قرار می‌دهد زیرا ممکن است کسانی که توان پرداخت هزینه‌های بالای این سفر را دارند از نوع طبیعت‌گردان دوستدار محیط‌زیست نباشند و گونه‌های جانوری و گیاهی ساکن در این زیستگاه بزرگ را در معرض خطر قرار دهند.

در نوار آتشفشانی گالاپاگوس 19 جزیره بزرگ و کوچک وجود دارند که برای ورود به آن‌ها 100 دلار مالیات پرداخت می‌شود. به‌علاوه، رزرو هتل پیش‌از ورود ضروری است که بنابرگزارش خبرگزاری فرانسه هزینه متوسط اقامت در این هتل‌ها برای یک‌هفته بین 2 هزار تا 7هزار دلار است و هزینه پرواز داخلی رفت‌وبرگشت از شهرهای کوییتو و گوآیاکوییل حدود 400 دلار است.

این هزینه‌های بالا سبب شود که خودبه‌خود طبیعت‌گردان حافظ محیط‌زیست که معمولا با هزینه‌های اقتصادی سفر می‌کنند از فهرست گردشگران گالاپاگوس حذف شوند.

























کد خبر 16913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =