چمدان: باستان‌شناسان برنامه آموزش مدیریت فوری میراث عراق، این شهر را که قلتقه دربند نام دارد کشف کردند. برنامه آموزش مدیریت فوری میراث عراق، باهدف کاهش آسیب‌هایی که داعش به میراث فرهنگی و آثار تاریخی این کشور وارد کرده‌اند تشکیل شده است و اعضای آن در موزه بریتانیا در لندن آموزش دیده‌اند.

نخستین‌بار ماهواره‌های جاسوسی ارتش آمریکا در دهه 60 میلادی از این شهر گمشده عکسبرداری کردند و این عکس‌ها در سال 1996 پس‌از خروج از حالت محرمانه منتشر شدند.

اکنون این گروه باستان‌شناسی با مطالعه این تصاویر توانست شهر گمشده را کشف کند. سپس برای تائید کشف و ادامه مطالعات، پهپادی را بر فراز سایت فرستاد و موفق شد مجسمه‌هایی از خدایان رم و یونان باستان و سفالینه‌های سقف‌های سفالی ساختمان‌ها را شناسایی کند. هرچند، بیشتر ساختمان‌ها در سایت مدفون شده‌ بودند.

دکتر جان مک‌جینیز باستان‌شناس سرپرست این گروه پژوهشی در گفت‌وگو با تایمز می‌گوید: «روزهای اول است اما ما فکر می‌کنیم با شهر وسیعی روبه‌رو باشیم که در حاشیه مسیر عراق تا ایران گسترده شده است.»

گزارش‌های تاریخی متعددی وجود دارند که پیشنهاد می‌دهند این شهر گمشده را اسکندر مقدونی در دوره فتوحاتش بنا نهاده است. اما تاریخ دقیقی برای تاسیس آن در دسترس نیست. هرچند تقریباً بااطمینان گفته می‌شود که این شهر پس‌از تاخت‌وتازهای اسکندر و تعقیب لشگر داریوش سوم، پادشاه هخامنشی در 331 پیش‌ از میلاد ساخته شده است. قلتقه دربند در حدود 10 کیلومتری جنوب‌شرقی رانیه در کردستان عراق قرار دارد.

 

[caption id="attachment_1690" align="aligncenter" width="558"] نقاشی موزاییکی از نبرد اسکندر کبیر و داریوش سوم[/caption]

 

[caption id="attachment_1691" align="aligncenter" width="1000"] یکی از باستان‌شناس گروه کاوش شهر گمشده اسکندر [/caption]

 

[caption id="attachment_1688" align="aligncenter" width="560"] اعضای گروه باستان‌شناسی در سایت قلتقه دربند در عراق[/caption]
کد خبر 1686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =