چمدان : مسجد-کلیسای جامع قرطبه که با نام «مسجد بزرگ و کلیسای جامع عروج بانوی ما مریم مقدس» شناخته می‌شود در منطقه اسپانیایی اندلس قرار دارد. این سازه یکی از زیباترین بناهای تاریخی معماری سبک مغربی است که از سبک‌های معماری بسیار معروف دوره اسلامی به‌شمار می‌رود.

براساس اسناد تاریخی، کلیسای کوچک متعلق به باختَرگُت‌ها یا ژرمن‌های باختری در اینجا وجود داشت. در سال 784 میلادی عبدالرحمان داخل، اولین خلیفه اموی اندلس، دستور ساخت مسجد بزرگ را صادر کرد. بعدها این مسجد به دست دیگر حاکمان مسلمان وسعت یافت. اما در سال 1236 و درپی فتح دوباره اندلس به‌دست کلیسای کاتولیک رم، این مسجد باردیگر به کلیسا تبدیل شد.

در نخستین سال‌های قرن بیستم مسلمانان اسپانیا برای اینکه بتوانند اجازه نمازخواندن در این کلیسا را بگیرند با کلیسای کاتولیک رم لابی کردند. اما این کمپین مسلمانان در موقعیت‌های مختلف ازسوی دولت اسپانیا و واتیکان رد شد.

هرچند امروزه، این سازه به‌عنوان کلیسا شناخته می‌شود اما همچنان عنوان «مسجد- کلیسا» را یدک می‌کشد.

در طراحی مسجد، معماران تعدادی از ستون‌های سبک رُمی را از پایتخت‌های مختلف جمع کردند. بعضی از این ستون‌ها هنوز در بخش گوتیک این سازه وجود دارند و بقیه ستون‌ها از مناطق مختلف اسپانیا فرستاده شدند. همچنین از عاج، یشم، سنگ سماق، طلا، نقره، مس و آلیاژ در تزیینات این مسجد استفاده شد. کاشی‌های شگفت‌انگیز از دیگر طراحی‌های جالب‌توجه این مسجد است. صفحاتی از چوب‌های معطر با میخ‌هایی از طلای ناب به هم بسته شدند و ستون‌های مرمر سرخ جلوه‌ای خاص به این سازه بخشیدند.

[related-post id="77134"]

[related-post id="81902"]























 
کد خبر 167865

برچسب‌ها