چمدان: مراسم روز جهانی گردشگری صبح امروز سه‌شنبه 4 مهر ماه با شعار جهانی «گردشگری پایدار ، ابزاری برای توسعه» در سالن اجلاس سران برگزار شد. علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری در این مراسم گفت:

  •  گردشگری و توریسم به عدد بی‌سابقه بیش از یک‌ میلیارد و 200میلیون نفر رسیده است، این عدد بی‌سابقه باعث شده که صنعت گردشگری جایگاه خود را به‌عنوان رکن سوم در اقتصاد جهان تثبیت کند.

  •  علاوه بر نقش اقتصادی گردشگری، اثرات مهم این صنعت در حوزه اجتماعی و فرهنگی کشورها و ملت‌هاست. صنعت گردشگری امروزه ابزار مؤثری برای دیپلماسی عمومی کشورها محسوب می‌شود، از این طریق می‌توانیم فرهنگ‌ها را مبادله کنیم، ملت‌ها را به‌هم نزدیک کنیم و به شناخت انسان‌ها، ملت‌ها و اقوام از هم کمک کنیم.

  • ایران در سال 2013 در میان 141 کشور جهانی رتبه 98 را داشته، پیش‌بینی می‌شود در سال 2017 به رتبه 93 برسد که جایگاه مناسبی برای کشوری با این‌همه ظرفیت نیست.

  • در سال 2016 میلادی سهم مستقیم گردشگری ایران در تولید ناخالص داخلی ۲/۹ درصد بوده است که با متوسط جهانی فاصله بسیار زیادی دارد، پیش‌بینی می‌شود در افق ده‌ساله تا سال ۲۰۲۷ رشد این عدد سالانه معادل 2.6‌ درصد باشد و به 7.5 درصد کل تولید ناخالص ملی دست پیدا کنیم.

  • ما جزو ۱۵ کشور برتر دنیا از لحاظ جاذبه‌های گردشگری هستیم، اما به‌لحاظ درآمدزایی از این صنعت در رتبه 70 قرار داریم و سهم ما از این حوزه پردرآمد ناچیز است.

  • صنایع‌دستی در حوزه ایجاد شغل می‌تواند بسیار مؤثر کند و برنامه‌ای مدون برای ایجاد 150هزار شغل در سال را در بخش گردشگری و صنایع‌دستی محیا کرده‌ایم.

  • در حال تهیه سند جامع حمایت از گردشگری هستیم امیدواریم این سند راهگشا باشد و بخش صنایع‌دستی و گردشگری را حمایت کند، این سند با رویکرد حمایت گردشگری خارجی است و برای بخش‌هایی که منجر به جذب توریست خارجی می‌شوند تدوین می‌شود و این بخش‌ها مورد حمایت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری قرار می‌گیرند و مشوق‌هایی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.


علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری، چند تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سفرای چند کشور در این مراسم حضور داشتند.
کد خبر 1678

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =