چمدان :  کتابخانه ثبت ملی آرامگاه بوعلی متعلق به سازمان میراث فرهنگی در حالی شبانه تخلیه و به بنیاد بوعلی که مؤسسه‌ای غیردولتی و غیرانتفاعی است واگذار شده است که این کتابخانه ثبت ملی حدود 70 سال قدمت داشته و جزو خاطرات جمعی شهر همدان به شمار می‌رود.





خاندان عبادی* سال‌ها پیش خانه‌ای واقع در خیابان پاستور همدان را برای کتابخانه به سازمان میراث فرهنگی هبه کرده بودند و کتابخانه‌ای در طبقه نخست آن ایجاد شده بود. از آنجا که بنیاد بوعلی مکانی برای استقرار نداشته تصمیم گرفته می‌شود که ۶ ماه موقت در این خانه بماند اما ظاهراً این استقرار موقت ۱۲ سال ادامه می‌یابد تا آنجا که مالک تهدید می‌کند که من این بنا را برای کتابخانه هبه کرده بودم و حال که کاربری دیگری برای آن تعریف شده است، آن را پس می‌گیریم. در نتیجه بنیاد تصمیم به نقل مکان می‌گیرد اما در نهایت مکانی که برای این نقل و انتقال انتخاب می‌شود کتابخانه ثبت ملی آرامگاه بوعلی سینا است!


محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار چمدان درباره سرنوشت کتابخانه ثبت ملی شده آرامگاه بوعلی سینا و استقرار بنیاد غیردولتی بوعلی در آن گفت: فضایی از خانه عبادی در نزدیکی آرامگاه بوعلی سال‌ها پیش در اختیار بنیاد بوعلی گذاشته شد اما با توجه به اینکه اهداکنندگان این فضا آن را برای کاربری کتابخانه و مرکز اسناد به میراث فرهنگی داده بودند خواستار نقل مکان بنیاد شدند.

وی با بیان اینکه متاسفانه بخشی از کتابخانه آرامگاه بوعلی را برای استقرار این بنیاد درنظر می‌گیرند افزود: پس از اینکه از این اقدام مطلع شدم تاکید کردم که آرامگاه بوعلی مانند آرامگاه فردوسی، حافظیه یا هر بنای دیگری که مربوط به مفاخر است و مدیریت آن در اختیار سازمان میراث فرهنگی است باید دارای نظم و یکپارچگی باشد. نمی‌شود که بخشی از این مکان کتابخانه، موزه و مخزن باشد و بخش دیگر آن در اختیار یک بنیاد غیردولتی.

معاون میراث فرهنگی تاکید کرد: مجموعه بوعلی سینا باید یکپارچگی خود را حفظ کند و امکان واگذاری حتی بخشی از آن به بنیاد یا نهادی خارج از این مجموعه وجود ندارد. بنابراین ما با استقرار بنیاد بوعلی در آرامگاه بوعلی مخالف بوده و هستیم و به سرعت در این زمینه ورود کرده و خواستار تخله آن از سوی بنیاد شدیم.

طالبیان در پاسخ به سئوال چمدان درباره تعیین ضرب الاجل برای خروج این بنیاد از آرامگاه بوعلی گفت: تاکید کرده‌ام در حداقل زمان این جابجایی صورت گیرد. در این زمینه دستگاه‌های استان همدان باید هر چه زودتر مکانی را به بنیاد بوعلی تخصیص دهند و همکاری لازم را در این زمینه به عمل آورند.

وی در واکنش به این پرسش که اگر دستگاه‌ها برای جایابی مکان استقرار بنیاد بوعلی همکاری نکنند به طور حتم حضور آنها در آرامگاه به درازا می‌انجامد و به احتمال ماندگاری قوت می‌بخشد تاکید کرد: به شما اطمینان می‌دهم صد در صد بنیاد بوعلی از این مکان نقل مکان خواهد کرد. مطمئن باشید در تحقق این امر مصرانه پیگیر هستم.

طالبیان در واکنش به نامه استاندار همدان به معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی در این زمینه گفت: نظر سازمان میراث فرهنگی کاملا مشخص است و بنیاد بوعلی باید به مکان دیگری نقل مکان کند.

[related-post id="102771"]

[related-post id="149182"]

----------------------------
* خانه عبادی مربوط به اوایل دوره پهلوی است و در شهرستان همدان، میدان آرامگاه بوعلی، ابتدای خیابان پاستور واقع شده است. این اثر در تاریخ ۸ بهمن ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۷۰۴۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است
کد خبر 163106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =