«شهر گردشگر» در نظریه‌ها وجود ندارد | برنامه‌های کیش در شهرهای بزرگ اجرایی نیست

چمدان: با آغاز به کار دولت دوازدهم و انتصاب علی اصغرمونسان به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، کلید واژه او و معاون گردشگریش یعنی محمد محب خدایی «شهر گردشگر» است.

آنها در این مدت در سفرهایی که رفته‌اند و در مراسم های مختلف از ایجاد «شهر گردشگر» صحبت کرده‌اند و محب خدایی گفته است که «شهر گردشگر» به عنوان یک تئوری و استراتژی در دستور کار معاونت گردشگری قرار دارد.

محب خدایی البته در صحبت‌های خود هرگز تعریف جامعی در مورد اصطلاح «شهر گردشگر» ارائه نکرده اما اشاره کرده‌ است که «شهر گردشگر» شهری است که در مدیریت و برنامه ریزی‌های مربوط به آن علاوه بر «شهروندان» «گردشگران» نیز در نظر گرفته‌ می‌شوند.

هرچند که نقد و بررسی عنوانی که جزئیات و شیوه پیشبرد آن مشخص نیست بسیار دشوار است اما این اصطلاح را که مسوولان گردشگری در کشور معتقدند در دیگر کشورها نیز پیاده شده و آنها در کیش این الگو را پیاده کرده‌اند با  «دکتر مصطفی عمادزاده» دکتری اقتصاد و مدیر گروه مدیریت جهانگردی دانشگاه شیخ بهایی در میان گذاشتیم. او در مورد این اصطلاح به خبرنگار چمدان گفت: بار اول است که من چنین اصطلاحی را می‌شنوم، ما منطقه نمونه گردشگری داریم اما تا کنون چیزی به اسم «شهر گردشگر» نداشته‌ایم.
ما اکنون در زمینه ظرفیت‌ها و دادن امکانات به خود شهروندان در شهرهایی مانند تهران ، شیراز، اصفهان و ... دچار مشکل هستیم، حال اینکه بخواهیم ظرفیتی هم برای گردشگر ان ایجاد کنیم، بسیار زمان‌بر و پرهزینه خواهد بود

او در مورد توضیحاتی که تاکنون در مورد این اصطلاح از سوی مسوولان گردشگری مبنی بر برنامه ریزی در شهرها برای شهروندان و گردشگران و وعده ایجاد چند «شهر گردشگر» در کشور داده‌شده است، اظهار کرد: این حرف خیلی ایده ‌آل است و من نمی‌دانم که چه مقدار می‌تواند به واقعیت نزدیک شود.

عمادزاده ادامه داد: واقعیت این است که ما اکنون در زمینه ظرفیت‌ها و دادن امکانات به خود شهروندان در شهرهایی مانند تهران ، شیراز، اصفهان و ... دچار مشکل هستیم، حال اینکه بخواهیم ظرفیتی هم برای گردشگران ایجاد کنیم بسیار زمان‌بر و پرهزینه خواهد بود.

این استاد دانشگاه افزود: ظرفیت در شهرها برای حضور گردشگران باید به تدریج ایجاد شود، مثلا ظرفیت‌های گردشگری در فرانسه که 8 میلیون جمعیت و سالانه 75 میلیون نفر گردشگر دارد، تنها در چند شهر  و در کوتاه مدت ایجاد نشده‌است بلکه کشورهای توریستی به مرور با حضور گردشگران هماهنگ شده‌اند و برای این کار بهتر است از اهرم‌های سیاسی مناسب استفاده شود. مثلا حمایت از بخش خصوصی در حل این گونه مشکلات بسیار کمک کننده‌است، اگر تسهیلات به بخش خصوصی داده‌شود و از این بخش حمایت شود خود به خود هماهنگ شدن شرایط با حضور گردشگران در شهرها پیش خواهد آمد.
کیش بسیار کوچک و جمعیت آن بسیار کم است. اصلا پیش از انقلاب جزیره کیش به منظور گردشگری به وجود آمده‌است، برنامه‌های یک نمونه مینیاتوری و کوچک را که از ابتدا با هدف گردشگری توسعه پیدا کرده، نمی‌توانیم در کلانشهرها پیاده کنیم

عمادزاده گفت: اینکه دولت بخواهد در کوتاه مدت ناگهان مثلا ظرفیت‌های یک شهر را 10 درصد به خاطر گردشگران بالا ببرد کار بسیار سنگینی است، برای نمونه اگر اصفهان 100 اتوبوس داشته باشد و دولت بخواهد تعداد آنها را برای استفاده گردشگران به 110 اتوبوس برساند، بودجه بسیاری می‌خواهد، دولت همین الان در تامین بودجه نگهداری و نوسازی همین امکانات موجود دچار مشکل است و اوضاع اقتصادی دولت اصلا خوب نیست، بنابراین تنها راه فراهم کردن بستر مناسب برای بخش خصوصی است.

وی در پاسخ به اینکه برنامه‌های گردشگری در کیش  چقدر در دیگر شهرها می‌تواند عملی باشد اظهار کرد: کیش بسیار کوچک و جمعیت آن بسیار کم است، اصلا پیش از انقلاب جزیره کیش به منظور گردشگری به وجود آمده‌است، برنامه‌های یک نمونه مینیاتوری و کوچک را که از ابتدا با هدف گردشگری توسعه پیدا کرده، نمی‌توانیم در کلانشهرها پیاده کنیم.
کد خبر 1630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =