استخراج DNA و RNA در کارگاه تخصصی ژنتیک در حوزه میراث فرهنگی

چمدان :   پرستو عرفان منش کارشناس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی–تاریخی با اعلام این خبر گفت:  با توجه به پیشرفت روز افزون علوم سلولی و مولکولی و لزوم طرح تحقیقاتی از طرف مراکز دانشگاهی و پژوهشی و همچنین آشنایی با تکنیک های مولکولی نیاز به فراگیری علم تکنیک های مولکولی برای دانشجویان و پژوهشگران علاقمند در این زمینه احساس می‌شود.

او افزود : به منظور انجام بررسی‌های مختلف در زمینه شناسایی ملکولی , مهندسی ژنتیک و امور تشخیصی و تحقیقی ضرورت استخراج DNA از نمونه‌های مورد نظر وجود دارد و اجرای طرح‌های تحقیقاتی در مراکز پژوهشی و دانشگاهی نیازمند آشنایی با کاربرد روش های مولکولی خواهد بود.

این کارشناس با اشاره به روبه رشد بودن علوم بیولوژی ،درسال‌های اخیر  تصریح کرد : تامین نیروهای دانش آموخته و ماهر برای مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی کشور ،ضروری به نظر می رسد همچنین  آموزش چنین علوم و مهارت هایی در بسیاری از علوم و به خصوص گرایش های بیولوژی  مولکولی از اهمیت به سزایی بر خوردار است.

او هدف از برگزاری نخستین کارگاه تخصصی در حوزه میراث فرهنگی  را آشنایی  با مفاهیم اسیدهای نوکلئیک و روشهای استخراج آنها از نمونه های مختلف زیستی انسانی و جانوی و GLP آزمایشگاه های مربوط اعلام کرد .

وی افزود :در این کارگاه کوتاه مدت آموزشی مباحث ( اصول ایمنی در آزمایشگاه  GLP (با استفاده از کیت و به صورت دستی   DNA روشهای استخراج  DNAتخلیص و تلغیظ  RNA اصول کار  با استفاده از کیت ، RNA  روشهای استخراج ،  اصول ژل الکتروفورز ،  نحوه انجام الکتروفورز افقی به صورت تئوری و عملی آموزش داده شد .

کارگاه عملی ژنتیک در باستان شناسی

وی گفت :در حال حاضر مرکز تحقیقات ژنتیک انسانی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج) با بکارگیری جدیدترین دستگاه ها و متد ها و با تکیه بر نیروهای متخصص داخلی توانسته در این عرصه گام های بلندی را بردارد. از جمله این کارهای بزرگ تعیین هویت شهدای گمنام دفاع مقدس بوده که از سال 1386 در حال انجام است.

عرفان منش اظهار داشت :در همین راستا در اسفند ماه سال 1395 قراردادی بین این مرکز و پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، منعقد شد که بر اساس آن تعداد 50 نمونه باستانی از مناطق مختلف ایران باید مورد آزمایشات ژنتیکی و آنالیز DNA قرار گیرد.

وی افزود: در این راستا به منظور آموزش دانشجویان رشته باستان شناسی و آشنایی آنان با مباحث ژنتیک باستانی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با همکاری مرکز تحقیقات ژنتیک انسانی، انستیتو پاستور ایران و مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیسی ایران اقدام به برگزاری کارگاه عملی ژنتیک باستانی کرد.

به گفته وی ، در این دوره مباحث مختلف کاربردی تئوری و عملی ژنتیک در باستان شناسی توسط  علی محمدی، مهدی نادری ، حسن بهمنی و پیمان زرگری در مرکز ذخیره ژنتیک انسانی نور تدریس شد؛ همچنین دکتر بهادران بحث آنتروپولوژی و انسان شناسی را با توجه به شاخص های باستان شناسی در پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ،  آموزش داد.

 

 
کد خبر 16137

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 1 =