خورشت قیمه، حلیم، عدس پلو، زرشک پلو با مرغ، فسنجان و... و. غذاهایی هستند که در بیشتر شهرهای ایران در ایام محرم به عنوان نذری پخته و میان مردم توزیع می‌شوند اما همانگونه که در برخی شهرهای ایران آیین عزاداری متفاوت از دیگر شهرها و منحصر به همان منطقه است، غذاهای نذری برخی شهرها نیز متفاوت از غذاهایی است که در بیشتر شهرها پخته می‌شود.

 در ادامه این گزارش با چند نمونه از این غذاها آشنا شوید.

گرمسار؛ ته‌چین گوشت

محال است کسی ایام عزاداری را در گرمسار گذرانده باشد و با هیجان فراوان از نذری ویژه این منطقه یعنی ته چین گوشت صحبت نکند. ویژگی ته چین گرمساری این است که گوشت خام در میان برنج آبکش شده پخته می‌شود و لایه زیرین غذا در دیگ برنج که تمام عصاره گوشت را به خود می‌گیرد، تبدیل به لذیذترین قسمت غذا می‌شود. در لابه‌لای ته‌چین گرمساری کشمش هم می‌ریزند.

گرمساری‌ها معمولا در ایام عزاداری محرم درب خانه‌هایشان را برای همه کسانی که می‌خواهند در مجلس عزاداری شرکت کنند باز می‌گذارند بنابراین بدون دعوت همه می‌توانند در این مراسم شرکت کنند و نذری بگیرند.
 

ته‌چین گرمساری

شیراز و بوشهر؛ قیمه با شکرپلو

خورشت قیمه شیرازی‌ها و بوشهری ‌ها مانند قیمه‌های دیگر مناطق است البته بوشهری‌ها قیمه را له‌تر از دیگر شهرها می‌خورند. ویژگی خاص این غذا همراه کردن قیمه با شکرپلو است. شکر پلو با برنج، شکر، زعفران، خلال پوست نارنگی و خلال پسته پخته می‌شود.

مشهد؛ شله

شله مشهدی تقریبا معروف‌ترین غذای خراسانی است که متاسفانه به سختی می‌توان آن را در دیگر شهرها پیدا کرد. شله را حتی در مشهد هم نمی‌توان به راحتی از هر رستورانی خرید. مردم هم کمتر در روزهای معمولی شله می‌پزند اما در ایام محرم درست برعکس روزهای دیگر شله به راحتی و به وفور در هیات‌ها و مراسم عزاداری پخته می‌شود.

شاید یکی از دلایل کمیاب بودن این غذا، سختی پخت آن است. این آش با حبوبات، ادویه زیاد و گوشت راسته گوسفندی فراوان و دنبه پخته می‌شود.

برای این غذا، گوشت باید خوب پخته و سپس ریش ریش و به حبوبات پخته شده اضافه ‌شود. این مخلوط روی حرارت باید آنقدر با کمچه (نوعی کفگیر بزرگ) هم زده شود تا تمام حبوبات له شده و شله کش بیاید.

معمولا فرآیند هم زدن شله ۶ تا ۷ ساعت طول می‌کشد. موقع سرو معمولا روی شله کمی قیمه هم می ریزند. شله مشهدی همچنین در فهرست میراث معنوی ملی ثبت شده‌است و از معدود غذاهایی است که یک صفحه در ویکی پدیا دارد.
 

شله مشهدی

کاشان؛ گوشت و لوبیا یا آبگوشت پلو

این غذا همانطور که از اسمش پیداست، تقریبا با همان مواد آبگوشت درست می‌شود اما آب زیادی ندارد و با پلو خورده می‌شود. گوشت گوسفند، لوبیا، سیب زمینی و ادویه مواد اصلی این غذا را تشکیل می‌دهند و همانند آبگوشت پخته می‌شود با این تفاوت که این غذا آن قدر می‌پزد تا آب آن کاملا تمام می‌شود یا مقدار کمی آب در آن می‌ماند. کاشانی‌ها همینطور رسم دارند که در محرم نان نذری بدهند به همین خاطر ممکن است در این ایام بارها با نانوایی‌هایی که صلواتی نان می‌دهند برخورد کنید.
 

آبگوشت پلو کاشانی

کد خبر 1539

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =