چمدان : جنگل‌های حرا در شهرستان‌های عسلویه و دیر به ‌صورت طبیعی رشد می‌کنند به‌گونه‌ای که مساحتی بالغ بر 636 هکتار از اراضی این شهرستان‌ها را تحت پوشش خود در آورده‌اند. وجود این وسعت از جنگل‌های حرا که به‌ صورت طبیعی رشد کرده‌اند، استان بوشهر را در جایگاه سوم کشوری بعد از استان‌های بندرعباس و خوزستان قرار داده است.

نایبند در عسلویه، ملگنزه و بردستان در دیر از مناطقی هستند که عمده‌ترین جنگل‌های حرای طبیعی استان را به خود اختصاص داده‌اند. جنگل‌های حرا روی دریا و آب شور رشد می‌کنند. بافت ساقه، تنه و ریشه این درخت به‌گونه‌ای است که آب شور دریا را تصفیه و مواد مورد نیاز آن را جذب و بقیه مواد را دفع می‌کنند.


اینک اما خبر می‌رسد جنگل‌های حرا دیر در بخش شرقی که تنها قسمت بکر ساحل این شهرستان است و تا کنون هیچ ساخت و سازی در آن صورت نگرفته است قربانی اقدام یک بخش خصوصی شده‌ است که با وجود آلایندگی رده 6 پرورش لارو میگو که همتراز با آلایندگی پتروشیمی‌ است در سال 92 درخواستی را به اداره محیط زیست دیر ارائه کرده که با مخالفت کارشناسان ذی ربط که آن را تجاوز به حریم دریا تلقی کرده‌اند مواجه می‌شود اما به یکباره در سال 94 منابع طبیعی اعلام می‌کند که این پروژه مصداق تجاوز به حریم دریا نیست و مشکلی در اجرای پروژه وجود ندارد؟!

مجوز صادر شده تنها یکسال اعتبار داشت اما اینک در تابستان 97 و در حالی که مجوز جدیدی صادر نشده این بخش خصوصی اقدام به ساخت سایتی کرده که فعالان محیط زیست و میراث طبیعی را دچار این چالش و بیم کرده که با عبور لوله آبرسانی به این سایت عملاً شاهراه آب اصلی بسته می‌شود و آب به جنگل‌های حرا نمی‌رسد.

حال با پیگیری فعالان محیط زیست و میراث طبیعی- تاریخی و نامه‌نگاری آنها با دفتر امام جمعه، محیط زیست، منابع طبیعی، اداره اطلاعات، دادستان، شهرداری، فرمانداری این طرح متوقف شده و قرار است در جلسه‌ای در این خصوص تصمیم‌گیری شود.

نکته قابل تأمل دیگر آن است که در طرح تفصیلی شهرداری هم این بخش به عنوان منطقه گردشگری مد نظر قرار گرفته و هرساله فعالان میراث فرهنگی و طبیعی و محیط زیست در آن نهال می‌کارند.













 
کد خبر 149432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =