چمدان :  این اتوبوس نوروز سال 96 تورهای تهرانگردی برگزار می‌کرد و همان سال مالکان آن با خوشحالی اعلام می‌کردند که اتوبوس‌های دوم و سوم نیز در راه هستند.

هر چند از ابتدای ورود این اتوبوس به کشور مشکلات قانونی برای پلاک کردن آن وجود داشت اما با حمایت مسئولان وقت شهرداری تهران این اتوبوس برای کمتر از دو هفته به خیابان‌های تهران آمد تا بعد از آن راهنمایی رانندگی برای پلاک کردنش مساعدت نشان دهد. با این وجود دو سال است که اتوبوس پر سر و صدا هاپ آن هاپ آف تهران ناپدید شده و کسی از سرنوشت دقیق آن خبری ندارد.



اتوبوس مشکل دارد

مهدی سیف، رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران درباره وضعیت اتوبوس hop on hop off تهران به چمدان گفت: این اتوبوس را یک شرکت خصوصی وارد کشور کرده بود و نوروز دو سال پیش در شهر تهران فعال بود. نوروز امسال که سراغ این شرکت رفتیم، آنها به دلایل مشکلاتی که برای اتوبوس پیش آمده، امکان همکاری برای تورهای تهرانگردی را نداشتند.

او به مشکلات پیش آمده برای این اتوبوس اشاره کرد و گفت:  براساس قانون خودروهای سنگین و سر باز با مشکلاتی برای پلاک شدن روبرو هستند و امکان دریافت معیانه فنی نیز ندارند. نوروز دو سال پیش نیز این اتوبوس با مجوز موقت در تهران فعال بود. از سوی دیگر شرکت اعلام کرده یک قطعه اتوبوس به ارزش 30 میلیون تومان خراب شده و امکان تعمیر آن را ندارند.



رییس ستاد گردشگری در واکنش به اینکه خودرویی مشابه اما تولید داخل شبیه به اتوبوس تهران در شهر قزوین فعال است، گفت: ممکن است که راهنمایی و رانندگی قوانین خاصی برای تهران داشته باشد که در شهرهای دیگر اجرا نشوند. یکی از مشکلات مسیرهای این اتوبوس در تهران این بود که اگر اتوبوس‌ در خط ویژه حرکت می‌کرد امکان برخورد با سرپناه ایستگاه‌ها وجود داشت و می‌توانست خطر جانی برای گردشگران نیز داشته باشد.

سیف درباره نحوه همکاری این شرکت با شهرداری تهران نیز گفت: این شرکت متعلق به بخش خصوصی است و شهرداری تهران هیچ شراکت و رابطه ساختاری با آن ندارد.



مسئولانی که تهرانگردی کردند و رفتند

اتوبوس گردشگری تهران در روزهای نخست خود مورد توجه مسئولان دولتی و شهردار تهران بود. در کمتر از 15 روزی که این اتوبوس در تهران فعال بوده دو روز مهمانان ویژه‌ای داشت. روز نخست، محمدباقر قالیباف شهردار سابق تهران با این اتوبوس عکس یادگاری گرفت و تهرانگردی کرد و در روز دوم، زهرا احمدی پور معاون وقت رئیس جمهور و رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سوار این اتوبوس گردشگری شد. مسئولانی که پس از‌ آن دیگر سراغی از این اتوبوس نگرفتند.

مالکان این اتوبوس نیز که ابتدا اعلام شد صاحبان یک شرکت گردشگری هستند با وجودی که خود را مرتبط به شبکه جهانی اتوبوس‌های هاپ آن هاپ آف می‌دانستند، برنامه‌های این اتوبوس خاص در تهران را متوقف کردند و بیش از دو سال است که خبری از آن نیست.

وزارتی که سنگ اندازی می‌کند

وزارت صنعت، معدن و تجارت سال‌هاست در راه ورود زیرساخت‌های حمل و نقل برای گردشگری کشور سنگ اندازی می‌کند. حدود سه سال است که بخشی از جامعه گردشگری ایران درخواست ورود چند دستگاه خودروهای ویژه گردشگری را با هزینه شخصی دارند و تنها از دولت درخواست حذف عوارض ورود آن را دارند. با این حال با مخالفت وزارت صنعت با این درخواست هنوز این اتفاق رخ نداده است و حالا تنها اتوبوس گردشگری وارد شده به ایران نیز زمین‌گیر شده است.

به گزارش چمدان، اتوبوس‌های hop on hop off وسیله‌ای شناخته شده برای شهرگردی گردشگران در جهان است و شهرهای بزرگ با راه اندازی خطوط این اتوبوس‌ها گردشگران را به شهرگردی تشویق می‌کنند.
کد خبر 149250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =