۱۲ شهریور ۱۳۹۷ - ۰۲:۰۰
چمدان : احسان یارشاطر، استاد سابق زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران، بنیان‌گذار مرکز مطالعات ایران‌شناسی و سرویراستار دانشنامه ایرانیکا (مرکز مطالعات ایرانی در دانشگاه کلمبیا، نیویورک) دیروز (شنبه، دهم شهریور) درگذشت.

یارشاطر متولد ۱۴ فروردین1299 و دانش‌آموخته دکترای زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه تهران و دانش‌آموخته دوره دکترای زبانشناسی ایرانی در مدرسه مطالعات مشرق‌زمین و آفریقا دانشگاه لندن بود و از شاگردان ایرانی والتر هنینگ و مری بویس به‌شمار می‌آمد.

وی علاوه بر شهرتش به خاطر نوشتن ۱۶ جلد کتاب تاریخ ادبیات ایران، بنیانگذار و ویراستار دانشنامه ایرانیکا بود که از دهه ۱۹۷۰ با همکاری شمار زیادی از محققان و ویراستاران در نیویورک در حال انتشار است.










دانشنامه ايرانيکا پروژه‌ ايران‌شناسی است که به همت احسان يارشاطر از سال‌های ميانی دهه ۵۰ خورشيدی درباره فرهنگ و تاريخ سرزمين ايران به زبان انگليسی، در ايران آغاز به کار کرد.















 
































 

دانشنامه ايرانيکا پروژه‌ ايران‌شناسی است که به همت احسان يارشاطر از سال‌های ميانی دهه ۵۰ خورشيدی درباره فرهنگ و تاريخ سرزمين ايران به زبان انگليسی، در ايران آغاز به کار کرد و پس از انقلاب بهمن ۵۷ در بخش ايران‌شناسی دانشگاه کلمبيا در شهر نيويورک استقرار يافت.

 










 

تهیه دانشنامه ایران و اسلام (با وقوع انقلاب سال ۱۳۵۷ کار این دانشنامه در جلد دهم متوقف ماند)، مجموعه میراث ایران (چهل و پنج جلد ترجمه متون کلاسیک فارسی‌به زبان‌های غربی‌) و فراهم آوردن امکان ترجمه انگلیسی تاریخ طبری از جمله دیگر اقدامات احسان یار شاطر است.




کد خبر 146961

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =