علی اصغر مونسان یکشنبه 11 شهریور ماه در شورای اداری شهرستان فیروزه گفت: پارسال 5 میلیون و یکصد هزار گردشگر خارجی به ایران سفر کردند که بیشترین آنها از کشورهای آذربایجان، ترکیه، عراق و عربستان بودند.

معاون رئیس‌جمهوری ادامه داد: سال گذشته شاهد رشد گردشگران ورودی به کشور بودیم. در چهار ماه اول امسال نیز رشد 38 درصدی گردشگران ورودی به کشور را داشتیم اما ترکیب گردشگران ورودی تغییر کرده و موضوعات اخیر منجر به کاهش ورود گردشگران اروپایی به کشور شده است. امیدواریم با گذشت زمان در این حوزه نیز به حالت تعادل دست پیدا کنیم.

وی اظهار داشت: بیش از یک هزار و 900 طرح در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی در کشور با اعتبار 430 هزار میلیارد ریال در دست اجرا است که تا پایان دولت فعلی یک هزار و 250 طرح به اتمام می‌رسد.

مونسان گفت: سرعت ایجاد اشتغال در بخش گردشگری دو و نیم برابر سریعتر از سایر بخش‌ها است و توزیع عادلانه ثروت در صنعت گردشگری باعث تحرک روستاها و جلوگیری از مهاجرت به شهرها می‌شود.

وی در ادامه افزود: واگذاری بناهای تاریخی زیر سطح یک به بخش خصوصی به‌ منظور احیا، مرمت و بهره‌برداری از اقداماتی است که در دولت تدبیر و امید شدت گرفته است؛ از جمله این پروژه‌ها احیا و بهره‌برداری از کاروانسرای یام در شهر مرند است که هم‌زمان با رویداد تبریز 2018 با حضور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

مونسان ادامه داد: حمایت از حوزه‌های میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از سوی سازمان انجام می‌شود، حوزه گردشگری و صنایع‌دستی 2400 میلیارد تومان از اعتبار 12هزار میلیارد تومانی طرح اشتغال روستایی را به خود اختصاص داده است و این دو حوزه می‌توانند با نرخ بسیار پایین از این تسهیلات استفاده کنند. همچنین در بودجه سال جاری در ذیل تبصره 18 یکی از بخش‌های دارای اولویت در کنار بخش صنعت و مسکن، حوزه گردشگری است. در این بخش 7 هزار میلیارد تومان منابع برای حمایت از طرح‌های توسعه‌ای میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اختصاص یافته است.

معاون رئیس‌جمهوری گفت: سازمان میراث‌فرهنگی برای شهرستان فیروزه آمادگی دارد به اندازه منابع استانی، منابع ملی را برای توسعه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این شهرستان اختصاص دهد. باغ نشاط در این شهرستان یک ظرفیت بسیار خوب است که باید بیش‌از پیش موردتوجه قرار گیرد و سازمان میراث‌فرهنگی 500 میلیون تومان اعتبار برای احیای این باغ اعتبار اختصاص  می‌دهد اما باید بهره‌برداری و احیای آن به بخش خصوصی واگذار شود.

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری افزود: همچنین کاروانسرای شوریاب از بناهایی است که باید احیا و بهره‌برداری قرار گیرد. خانه کمال‌الملک نیز از آثار مهم شهرستان فیروزه است که سازمان میراث‌فرهنگی 250 میلیون تومان برای مرمت و احیای آن در نظر گرفته است.

وی افزود: معدن فیروزه می‌تواند به‌ عنوان اولین گام برای توسعه ژئوتوریسم در کشور موردتوجه قرار گیرد چراکه ژئوتوریسم امروز در دنیا علاقه‌مندان زیادی دارد و سازمان میراث‌فرهنگی آمادگی دارد تسهیلاتی را در این حوزه در اختیار شهرستان فیروزه قرار دهد.
کد خبر 146226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =