چمدان: دانشمندان «پروژه ناوگان دریایی دریای سیاه» (MAP) به سرپرستی مرکز باستان‌شناسی دریایی داشگاه ساوث‌همپتن انگلستان و با سرمایه‌گذاری بنیاد آموزش و هیئت اکتشاف (EEF) گورستانی از کشتی‌ها را در آب‌های عمیق دریای سیاه در بلغارستان کشف کردند.

این باستان‌شناسان و محققان پس‌ از سه سال تلاش موفق شدند 60 کشتی رُمی، بیزانسی و عثمانی را که حداکثر 2500 سال تاریخ دریانوردی را در دل دارند شناسایی کنند.

از بین این کشتی‌ها، یک ناو دریایی دوهزار ساله متعلق به امپراتوری رم باستان است که به‌طرز شگفت‌انگیزی سالم باقی مانده است.

به‌گفته پروفسور جان آدامز، سرپرست این گروه پژوهشی، هدف اولیه اعزام این هیئت اکتشاف، انجام پژوهش‌های ژئوفیزیکی و مطالعه درباره تاثیرات گرمای جهانی در اعماق دریا بود که ناخواسته به این گنجینه مدفون‌شده منحصربه‌فرد رسید.

این کشتی‌ها یکی از بهترین موزه‌های زیردریایی تاریخ کشتی‌سازی در جهان را به‌وجود آورده‌اند.

آدامز در این‌خصوص می‌گوید: «ما تا یک کشتی بازرگانی مربوط به امپراتوری بیزانس در قرن سیزدهم که در عمق 93 متری قرار داشت غواصی کردیم و این‌گونه اولین کشتی این گورستان را دیدیم و چند روز بعد از این کشف کشتی‌های قدیمی‌تر را در اعماق پایین‌تر کشف کردیم که یکی از آن‌ها مربوط به عصر هلنیستی (قرن سوم پیش‌ازمیلاد) است.»

اما قدیمی‌ترین کشتی مربوط به قرن پنجم پیش‌ازمیلاد است. بخش‌هایی از بعضی از این کشتی‌های قدیمی هنوز سالم باقی مانده‌اند که از آن‌جمله می‌توان به سکان‌ها، قایق‌های نجات و تندیس‌ها و پیکره‌هایی که در دماغه کشتی‌ها نصب می‌شد، اشاره کرد.

به‌گزارش نیوزویک، دکتر کالین دیمیتروف مدیر مرکز باستان‌شناسی زیردریایی می‌گوید: «این کشتی‌ها که از دوره‌های امپراتوری‌های رم و بیزانس و دوره‌ای از تمدن یونان باستان به‌جا مانده‌اند بی‌شک قادر خواهند بود تاریخ کشتی‌سازی را از نو بنویسند.»

 

[caption id="attachment_1416" align="aligncenter" width="980"] مدل فوتوگرامتریک از کشتی غرق‌شده مربوط به سده‌های میانی[/caption]

 

[caption id="attachment_1419" align="aligncenter" width="990"] مدل فوتوگرامتریک از کشتی مربوط به دوره عثمانی[/caption]

 

[caption id="attachment_1420" align="aligncenter" width="930"] این کشتی دوهزارساله مربوط به امپراتوری رم که هنوز سکان و طناب‌هایش سالم است[/caption]

 

[caption id="attachment_1422" align="aligncenter" width="990"] زیردریایی گروه کاوش[/caption]
کد خبر 1413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =