آغاز طرح بازسازی موزه ملی از اواخر امسال

چمدان: موزه ملی ایران که مادر موزه‌های ایران است همواره با مشکل کمبود جا مواجه بوده است. زمانی در دوران مدیریت محمد رضا کارگر بر موزه ملی گروهی ایتالیایی طرحی را برای مرمت موزه ملی ارائه کردند که همچنان مسکوت مانده است.

این در حالی است که طرح میدان مشق و قرار دادن ساختمان‌های آن در زیرمجموعه موزه ملی در اوایل دهه هشتاد و دولت اصلاحات مطرح شد اما هیچ گاه این طرح هم به نتیجه نرسید و وزارت امور خارجه حاضر به تخلیه ساختمان‌ها به نفع موزه ملی نشد.

از سویی طبق مصوبات قانونی موزه ملی باید به شکل هیأت امنایی اداره شود که این موضوع هم تا کنون عملیاتی نشده است.

حال جبرییل نوکنده مدیر موزه ملی از بازسازی این موزه خبر می‌دهد. او در پاسخ به پرسش چمدان در نشست رسانه‌ای هشتادمین سال «بنیان‌گذاری و گشایش موزه ایران باستان» و «وقف کتابخانه و موزه ملی ملک» درباره پیگیری این طرح‌ها توضیح می‌دهد: گدار این موزه را تنها برای 10 سال طراحی کرد. پس از آن بازسازی موزه ایران باستان از دهه 50 مطالبه می‌شد. یکبار در زمان ریاست فیروز باقر زاده بر باستان‌شناسی کشور این طرح را ایتالیایی‌ها دنبال کردند. مجدداً در دهه 80 گروهی ایتالیایی‌ با همکاران ایرانی‌ها طرحی را ارائه کردند. اکنون طرحی در دستور کار قرار دارد که تجربه همه مطالعات دهه پنجاه و هشتاد است. مشاور طرح ابتدایی را ارایه کرده و قرار است ما از مشاورین خارجی و ایتالیایی در این زمینه کمک بگیریم.

او درباره توسعه فضای موزه ملی در میدان مشق هم می‌گوید: به دلیل جابه جایی‌های با سرعتی که در حوزه ریاست سازمان میراث فرهنگی رخ داد فرصتی پیش نیامد تا این موضوع پیگیری شود که البته امیدواریم این مسأله در دولت دوازدهم به صورت جدی حل شود.

وی با اشاره به این که در موزه ملی ایران حدود 3 میلیون آثار وجود دارد که بیش از 300 هزار قطعه قابلیت نمایش دارد، می‌افزاید: حدود 150 هزار قطعه از این اشیا سکه است اما در وضع موجود تنها 4 هزار آثار در موزه ملی به نمایش در آمده است. پس این مجموعه غنی نیاز به یک فضای گسترده و استاندارد دارد. البته این مشکل تمام موزه‌های بزرگ جهان است. موزه‌های بزرگ جهان امروزه یا به توسعه فیزیکی پرداختند یا به طرف تهیه کاتالوگ آنلاین و اطلاعات پایه‌ای پیش رفتند، مخازن را قابل بازدید طراحی کردند و ...

نوکنده درباره هیأت امنایی شدن موزه ملی هم ابراز امیدواری کرد این اتفاق در برنامه ششم توسعه رخ بدهد و موزه‌ ملی بیشتر به سمت مخاطب محور شدن پیش برود و حتی بتواند از کمک‌های مالی بیرونی بهره ببرد.

رییس موزه ملی با اشاره به تجربه موزه‌های بزرگ جهان، هیأت امنایی شدن مدیریت موزه‌ها را اقدامی بجا و موفق می‌داند.

او در پاسخ به این پرسش چمدان که آیا بازسازی ربطی به گسترش موزه ملی به سمت میدان مشق پیدا می‌کند، می‌گوید: بازسازی فقط در محدوده موزه ملی انجام می‌شود تا بعد بررسی شود آیا در میدان مشق یا جای دیگر مکانی به موزه ملی اختصاص می‌یابد یا نه. هم اکنون در حال پیگیری پیشنهاد اولیه بازسازی با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هستیم و امیدواریم پس از اجرایی شدن طرح موزه ایران باستان توسط شرکت مشاور "هوشیار طرح" پس از دوسال موزه‌ای آبرومند، استاندارد با طرح محتوایی جدید به مردم تحویل دهیم.
کد خبر 1405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =