چمدان : حمام حاج آقا تراب در بافت تاریخی شهر نهاوند در استان همدان قرار گرفته است، این حمام تاریخی که در دوره قاجار ساخته‌ شده دو بخش زنانه و مردانه دارد. بانی این حمام حاج میرزا محمد نقی از خوانین و محترمین شهر نهاوند بوده‌است، اما این بنا به نام فرزندش، آقا تراب، معروف شده است که خود مرحوم حاج آقا تراب نیز یکی از شخصیت‌های برجسته زمان قاجار در این شهر بوده است.



حمام حاج آقا تراب از تزئینات چشمگیری برخوردار است که در آن از سنگ‌های تزئینی همانند مرمر و آهک سفید استفاده و بر روی آنها اشعاری با خط خوش حک شده‌ است.

ستون‌های سنگی سفید با تزیینات مارپیچی و سرستون‌هایی پله‌ای شکل این حمام نیز از جمله دیگر زیبایی‌های این حمام تاریخی به حساب می‌آید.



یکی دیگر از تزئینات شاخص حمام کاشی‌کاری‌های حمام است که که تصویری از قصه‌های کهن ایرانی همانند داستان‌های شاهنامه را روایت می‌کند.

حمام حاج آقا تراب از دو قسمت تشکیل شده است. قسمت اول دارای سردینه (حمام سرد) و گرمینه (حمام گرم) بزرگ بوده و فقط مورد استفاده رجال، اشراف و شاهزادگان قرار می‌گرفته و قسمت دوم همان حمام که آن هم به نوبه خود دارای سردینه و گرمینه بوده (ولی در ابعاد کوچک) ویژه افراد عادی و طبقات پایین جامعه بوده است.

گفتنی‌است، نهاوند، در جنوب استان همدان و در مجاورت با تویسرکان، ملایر، استان کرمانشاه و استان لرستان، یکی از شهرهای تاریخی این استان به حساب می‌آید.



[related-post id="7614"]
کد خبر 13545

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =