چمدان : نمازگزاران در پایان این حرکت اعتراضی با امضای طوماری خواستار بازسازی این اثر تاریخی مذهبی ثبت ملی شدند. متن این طومار به شرح ذیل است:

«بسم الله الرحمن الرحیم
نقش مساجد در فرهنگ اسلامی مردم، موضوعی نیست که نیاز به استدلال و توجیه و اثبات داشته باشد؛ مسجد، مرکز اجتماع مسلمانان و محل طرح و تصمیم گیری های کلان در طول تاریخ اسلام بوده و خوشبختانه در انقلاب اسلامی ما نیز این مرکزیتِ مجسّم و این هویت و قداست، به فرموده امام راحل (ره)، به مثابه سنگری مستحکم،خاستگاه انقلاب و تداوم بخش آن گردیده است.

در تاریخ معاصر شهر مقدس مشهد، نقش مسجد جامع گوهرشاد از زمان کشف حجاب رضاخانی و بلکه پیشتر از آن، در هجمه بلشویک‌ها و تزار روسیه، نقشی بی‌بدیل است و در دوره انقلاب اسلامی به همراه مساجدی همچون مسجد کرامت و مسجد فیل و مسجد امام حسن مجتبی علیه السلام، دستاوردهایی بی بدیل برای مردم و جامعه ایمانی داشته است و بعد از آن نیز امثال این مساجد اصیل و فعال، همواره مرکزی برای تربیت و پالایش انسان‌ها و جلوگیری از انحرافات عقیدتی و عملی در اشخاص و نهادهای حکومت اسلامی بوده و هستند.


متأسفانه این مهم در طرح ناعادلانه و ناموفق توسعه حریم حرم رضوی و در ایده ی ایده پردازان و طراحان، مهم دیده نشد؛ مسائل عمیق فرهنگی و مذهبی و اعتقادی مردم و چهره تاریخی شهر، همتراز و بلکه پایین‌تر از مسائلی همچون منافع سرمایه گذار و افزایش درآمد شهرداری و نوسازی شهر قرار گرفت و بر اساس اصل شمردن طرح و اولیت آن بر همه امور، هرجا که مزاحمی بود تخریب گردید.

این دستاورد منفی و غیرموجه علاوه بر نارضایتی مردم و بی اعتمادی آنان و مخدوش شدن اعتقادات ساکنین این محلات، برای زوار عزیز هم که طراحان و مجریان طرح، سنگ آنها را به سینه می‌زنند اثری جز سردرگمی و گرانی و کمتر شدن زمان اقامت را نداشته است و با اوضاع اقتصادی شهر و کشور، اساسا معلوم نیست آیا در دو، سه دهه آینده، این طرح به اهدافش برسد یا خیر؟!


تخریب مسجد صاحب الزمان (عج) واقع در خیابان نواب صفوی، آن هم شبانه و در حالی که طبق مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری کشور مورخ 19 تیر 91 می‌بایست کل طرح حریم حرم و اجرای آن متوقف باشد، انجام شده است؛ تخریبی که به استناد فتوای حضرت امام و فقه‌ای گرانقدر، غیرشرعی است و عجیب‌تر اینکه آب انبار متصل به مسجد (با نظریه تاریخی بودن آن) خراب نشده است و لابد به نظر تخریب کنندگان، حفظ ساختمان‌های قدیمی، مهمتر و لازمتر از حفظ مسجد به عنوان مرکزی هویت ساز است! و یا شاید این مکان مقدس، به خاطر تسامح مدیران نالایق مدافعی نداشته است و اوقاف هم آن را درخور توجه و عنایت ندیده است.


به هرحال امضاکنندگان این طومار خواسته های خود را به این شرح اعلام می دارند:

1- ساخت مسجد صاحب الزمان در همان مکان وقفی و دائمی خود حداقل در همان ابعاد و عرصه قبل. چراکه خداوند متعال در آیه 901سوره توبه می فرماید: «لَّمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَى مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَن تَقُومَ فِيهِ .»( قطعا مسجدی که از روز اول بر پایه تقوا بنا نهاده شده، برای نماز خواندن مناسبتر است)

2- پیگیری حقوقی و قضایی مسبّبین این تخریب اعم از شهرداری منطقه، شهرداری مرکز، اوقاف و میراث فرهنگی و غیره که اولا این تخریب، جبران و اعاده حیثیت شود و ثانیا عوامل انسانی آن مورد بازخواست قرار گرفته و هزینه عمل خود را بپردازند

3_ توقف واقعی و کامل تخریب ها و ساخت وسازهایی که در این منطقه در حال اجرا است تا تجدیدنظر کلی و قابل قبول در طراحی پروژه که حقوق مادی و معنوی همه صاحبان حق اعم از مجاورین و مالکین و واقفین، کاملا لحاظ شود

4- اجرای عادلانه و مبتنی بر قانون طرح مصوب به شکلی که هیچ مالکی به زور و صرفا به خاطر قرارداد شهرداری با فلان سرمایه گذار، مجبور به فروش و ترک خانه و کاشانه خود نشود
5- بازسازی و احیای کلیه مراکز عمومی تخریب شده یا به اصطلاح تجمیع شده طرح سابق، اعم از مدارس، مساجد، حسینیه ها و غیره.

و السلام علی من اتبع الهدی- دوازدهم بهمن ماه 1396

هیئت امنا و جمعی از نمازگزاران مسجد صاحب الزمان(عج)، کسبه خیابان نواب صفوی، بسیج بازاریان پایین خیابان، حوزویان و روحانیون و دانشجویان انقلابی شهر مقدس مشهد



 



[related-post id="10816"]

[related-post id="10739"]

[related-post id="10351"]

[related-post id="10026"]
کد خبر 13007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =